A Volkswagen autói több szén-dioxidot bocsátottak ki, mint egész Ausztrália

GettyImages-489539224
2019.09.10. 14:34

A globális üvegházgáz-kibocsátás közel tizedéért az autóipar felelős, írja a Greenpeace sajtóközleménye. A környezetvédő szervezet Klímagyilkos autóipar címmel készített jelentést, melyben a világ 12 vezető autógyártójának az éghajlatunkra gyakorolt hatását vizsgálta.

Az autóiparon belül a hazai Audi-gyárat is magáénak tudó Volkswagen-csoportnak a legmagasabb a kibocsátása. Őket követi a Renault Nissan, a Toyota, a General Motors, majd a Hyundai-Kia csoport.

Az autógyártók szénlábnyoma 2018-ban
Infogram

2018-ban a három német autógyártó cég (Volkswagen, Daimler, BMW) együttes kibocsátása több volt mint Németország teljes évi kibocsátása. A Volkswagen egymaga pedig több szén-dioxiddal terhelte a klímát, mint Ausztrália.

Benjamin Stephan, a Greenpeace Németország közlekedés- és klímakampányosa szerint „a belsőégésű motoros járművek hatékonyságának növelése és a hibridek terjedése csak ráncfelvarrás a klímavészhelyzet időszakában".

Ennél jóval felelősségteljesebb hozzáállást várunk el az autóipartól. Az lenne a feladatuk, hogy lehetőséget adjanak az embereknek a valóban zöldebb, tisztább és klímabarátabb közlekedési eszközök választására.

A jelentés felhívja a figyelmet arra, hogy folyamatosan emelkedik a használatban lévő SUV-ok (utcai terepjárók) száma, annak ellenére, hogy ezek több szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a többi személygépjűrmű. Európában ezeknek az autóknak a piaci aránya a 2008-as 8 százalékról 2018-ra 32 százalékra nőtt, ez az arány az USA-ban tavaly közel 70 százalék volt.

A párizsi éghajlatvédelmi egyezmény céljainak eléréséhez, a globális felmelegedés 1.5°C alatt tartásához a Greenpeace szerint többek között arra van szükség, hogy az autógyártó cégek:

  • vezessék ki 2028-ig a dízel, benzines és hagyományos hibrid motorokat;
  • hozzák nyilvánosságra ütemtervüket, melyben bemutatják, miként állnak át a lehető leghamarabban a kisebb, energiahatékonyabb elektromos járművek gyártására;
  • növeljék az elektromos járművek (EV) kutatás-fejlesztésére fordított összegeket annak érdekében, hogy az akkumulátorok gyártása mind társadalmi, mind környezeti szempontból megfelelő legyen.

A magyar helyzet sem jó

Magyarországon a dízelüzemű személygépkocsik száma több mint duplájára nőtt az elmúlt 12 évben, és nőtt az autók átlagéletkora is. Magyarország nem rendelkezik továbbá megfelelő tervekkel a közlekedésből származó üvegházhatású gázkibocsátás csökkentésére sem, pedig ez az a szektor, ahol hazánk kibocsátásai folyamatosan nőnek.

„Azonnali cselekvést várunk a városvezetőktől, ezen belül a főpolgármestertől is: mihamarabb hozzák nyilvánosságra a régi, szennyező gépjárművek kivezetésének ütemtervét. Ez vonatkozik a közösségi közlekedésben használt szennyező autóbuszokra is, melyeket sürgősen le kell cserélni tiszta, elektromos alternatívákra, hogy ki tudják váltani az autóforgalmat" – nyilatkozta Simon Gergely, a Greenpeace légszennyezési szakértője.

A teljes angol nyelvű jelentést itt lehet elolvasni.

(Borítókép:  Sean Gallup / Getty Images)

Klímaváltozás, környezettudatosság, fenntartható jövő.
Ezek nem csak trendi hívószavak, hanem a közös valóság, amiben mindannyian élünk. A Zöld Indexen mi is kiemelt figyelemmel foglalkozunk ezekkel a témákkal. Ha te is fontosnak tartod, hogy azoknak is élhető bolygójuk legyen, akik ma születnek, csatlakozz hozzánk a Zöld Indexen.