Helén
9 °C
23 °C
Index - In English In English Eng

Eredmények

Karácsony Gergely

Ellenzéki Összefogás
50.86%

Tarlós István

FIDESZ-KDNP
44.1%

Csődbe ment a legrégebbi brit utazási iroda, 160 ezer kliensüket kell most hazaszállítani

2019.09.23. 05:25

Csődbe ment hétfőn és azonnali hatállyal beszüntette tevékenységét a legrégibb brit utazási iroda, a Thomas Cook, amelynek több százezer utasa tartózkodik jelenleg is a világ különböző üdülőhelyein - írja az MTI. A csőd hírét hétfő hajnalban jelentette be a brit polgári repülésügyi hivatal (CAA).

Az 1841-ben Thomas Cook üzletember által alapított cég világszerte 22 ezer, Nagy-Britanniában 9 ezer alkalmazottat foglalkoztat, és 94 repülőgépből álló saját légitársasága is van. A cég hónapok óta pénzügyi nehézségekkel küszködött; a március 31-én zárult fél évről 1,5 milliárd font (570 milliárd forint) adózás előtti veszteséget jelentett.

A CAA, valamint a brit közlekedési minisztérium, a külügyminisztérium és az üzleti ügyek minisztériuma által ismertetett közös tájékoztatás szerint a CAA haladéktalanul hozzákezd már kidolgozott, Matterhorn-művelet nevű készenléti tervének végrehajtásához a Thomas Cook szervezésében külföldön tartózkodó csaknem 160 ezer brit utas hazaszállítására.

A közlemény szerint ez lesz Nagy-Britannia történetének eddigi legnagyobb ilyen jellegű békeidőbeli művelete.

Becslések szerint a külföldi érdekeltségeket is beleszámítva meghaladhatja a 600 ezret azoknak az utasoknak a száma, akik jelenleg a Thomas Cook által szervezett utakon vesznek részt.    

Egy olvasónk egy barátjával Manchesterből utazott a New York-i FJK repterére szeptember 12-én vakációra. Szeptember 26-ára van visszautuk, de mint azt lapunknak megírták, kétséges, hogyan jutnak haza Európába. "A holnapi nap folyamán felvesszük a kapcsolatot a CAA-jel és a biztosítónkkal , illetve miután szállás nélkül ragadunk csütörtöktől , kitudja meddig, így a nagykövetséggel is kapcsolatba lépünk" - írták az Indexnek.

A jövőbeni időpontokra meghirdetett utakra üzletági szakértők adatai szerint egymillió foglalás van érvényben.

Az érintett brit minisztériumok és a brit repülésügyi hatóság hétfő hajnali bejelentése szerint ugyanakkor a brit hazaszállítási művelet a Thomas Cook brit utasaira terjed ki, közülük is csak azokra, akik a következő két hétben egyébként is hazatértek volna.

A közlemény úgy fogalmaz, hogy őket az utazási szerződésükben szereplő eredeti hazatérési időponthoz a lehető legközelebb eső időben szállítják haza pótlólagos költség nélkül, bár nem biztos, hogy ugyanarra a repülőtérre érkeznek majd, ahonnan a Thomas Cook által szervezett utazásra elindultak.

A brit kormány a hétfő hajnali felhívásban arra intette a csődbe ment cég szervezésében külföldön tartózkodó turistákat, hogy üdülésüket ne szakítsák meg, és ne menjenek ki a helyi repülőtérre anélkül, hogy ellenőriznék az őket hazaszállító járat indulási időpontját.

A CAA közölte, hogy felveszi a kapcsolatot a Thomas Cook utasainak szállást nyújtó hotelekkel, amelyeket biztosít arról, hogy a szállásköltségeket a brit kormány az ilyen esetekre szolgáló biztosítási keretből kifizeti.

Még a csőd kihirdetése előtt az egyik tunéziai szállodában a személyzet egy időre gyakorlatilag foglyul ejtette a Thomas Cook utasait, követelve szállásköltségük kifizetését. A szálloda vezetése közölte: attól tartott, hogy az utazási irodától nem kapja meg a szállásdíjat.    

A Thomas Cook az elmúlt hetekben felhajtott ugyan egy 900 millió fontos (340 milliárd forintos) pénzügyi mentőcsomagot saját legnagyobb részvényeseinek bevonásával, de a cég banki hitelezői további 200 millió font befektetői finanszírozás megszerzéséhez kötötték részvételüket a mentőprogramban. A tárgyalások a lehetséges pénzügyi befektetőkkel még vasárnap éjjel is tartottak, de végül eredménytelenül zárultak.

A Thomas Cook brit utasainak hazaszállítása a brit kormány becslése szerint 100 millió fontba kerül, kétszer annyiba, mint a Monarch brit légitársaság csődje után végrehajtott hasonló művelet. A Monarch 2017 októberében ment csődbe, 110 ezer utast külföldön hagyva. Az ő hazaszállításuk volt a mostani akcióig a legnagyobb ilyen jellegű békeidőbeli művelet Nagy-Britanniában.

De mi a helyzet a Neckermannal?

A Turizmus Online megkereste Békefi Veronikát, a Thomas Cook leányvállalata, a Neckermann Magyarország ügyvezető igazgatóját. A szakembert arról kérdeztük, miként érinthetik a magyar kiutaztatásban piacvezető céget a Thomas Cook körüli negatív hírek: "Egyelőre még nem biztos, hogy visszafordíthatatlan problémák elé néz anyavállalatunk. A magyarországi cég szerencsére egészséges vállalat. Nincsenek tartozásaink, minden általunk igénybe vett szolgáltatás ki van fizetve. Utasaink biztonságban vannak. A jövőre nézve is vannak terveink. Ha mégis a legrosszabb következne be, a Neckermann Magyarországot ez annyiban érintheti, hogy várhatóan értékesíteni fogják".