Nándor
3 °C
16 °C

Szédítő felfutásban vannak a kedélyjavítók nálunk

2019.10.03. 08:44

Több mint negyedével, 26 százalékkal nőtt tavalyhoz képest az antidepresszánsok kiskereskedelmi forgalma, írja Nielsen piackutató cég a saját kiskereskedelmi adatai alapján. Itt főleg a drogériákban kapható antidepresszánsokra kell gondolni, a gyógyszertári forgalom ebben most  nincs benne.

Ez a 26 százalék mennyiségbeli növekedés, értékben csaknem másfélszeresére nőtt a forgalom, 48 százalékos volt a növekedés. A tavaly szeptember és idén augusztus közti időszakot hasonlították össze az egy évvel korábbi hasonló időszakkal.  

Ne titkolja el

Számos vény nélküli termék kapható enyhe depressziós zavarokra, alvászavarokra és hasonlókra. De ezek sem cukorkák attól még, tájékoztassa az orvosait arról, ha ilyesmiket szed. 

Ez a mostani 12 hónapos forgalom összesen 156 millió forintot és 105 ezer doboz tablettát és kapszulát jelent. Antidepresszánsokat egyébként tabletta, kapszula és ritkábban folyadék formában is beveszünk itthon, de alapjáraton mi a kapszulás antidepresszánsokat szeretjük, az értékbeli forgalom négyötöde ilyen. 

Emellett elkezdtek a nagy kiszerelésekre rámenni a magyar fogyasztók, a 50-99 darabos csomagok gyakorlatilag megtízszerezték értékbeli forgalmukat, mennyiségben pedig 15-ször több fogy belőlük, mint korábban. Ezek viszik már az ilyen termékek forgalmának felét. Ezzel párhuzamosan a kisebb kiszerelések (30-49) értékbeli forgalma csökkenőben van, a részesedésük jelenleg 40 százalékos.

Ősszel megugrik a kedélyjavítók iránti kereslet

– tette még hozzá Nagy Kitti, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője.

„A borongós kedélyállapot és az őszi-téli rossz idő ellen egyre többen választják a kategóriát. Ekkor realizálódik a teljes éves forgalom mintegy 30 százaléka. A teljes szezon jellemzően szeptember és március közé esik, és decemberben tetőzik.”

A köznyelvben az antidepresszáns fogalma általában a jóval erősebb hatóanyagú, vényes gyógyszerként besorolt termékekre vonatkozik, amit klinikai depresszióra írnak fel.  A kiskereskedelemben, drogériákban kapható termékeket általában nem ezzel a szóval, hanem kedélyjavítóként, enyhe nyugtatóként hirdetik.