Hatszorosát költi Veszprém a tömegközlekedésre, mióta megpróbálta saját kézbe venni

2019.11.27. 09:12 Módosítva: 2019.11.27. 11:13

A veszprémi fideszes városvezetés saját megoldással váltotta ki a Volánt a helyi tömegközlekedésben, de pénzügyi szempontból nagyon elszámították magukat: az idei év végére csaknem hatszor annyiba kerül majd fenntartani a rendszert, mint amennyit korábban az állami vállalatnak fizettek ugyanezért – írja a 24.hu.

Veszprém régebben a Volán regionális utódjával, az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központtal (ÉNYKK) állt szerződésben, ami többnyire régi, környezetszennyező buszokkal biztosította a városi tömegközlekedést, de legalább olcsó volt, 2018-ban pl. az önkormányzat összesen 280 millió forintot fizetett a cégnek erre a célra. 2018 nyarán aztán a Porga Gyula (Fidesz) vezette önkormányzat úgy döntött, szerződést bont az ÉNYKK-val, meg is alapították a V-Busz Veszprémi Közlekedési Kft.-t. Az új cég bérli a buszokat, amelyek jellemzően 500-600 ezer kilométert futott járművek, ám az indulás előtt még az volt az ígéret, hogy ez csak átmeneti állapot, és idén ősztől már új buszokkal közlekedhetnek a veszprémiek. 

Csakhogy semmi nem úgy alakult, ahogy tervezték, nem sikerült időre elég sofőrt összeszedni, tartani a menterendet, idővel egyre több busz esett ki szervizelési nehézségek miatt (ebben a  VeszprémKukac helyi portál szerint az is közrejátszott, hogy két nyugdíjas szerelő feladata volt a teljes buszpark üzemben tartása). De a legsúlyosabb a pénzügyi veszteség, amit az új cég termel. Az üzleti terv alapján a városvezetés tavaly 600 millió forintot tervezett be 2019-re, de ezt már áprilisban meg kellett toldani 235 millióval, augusztusban pedig ezenfelül újabb 480 milliót kellett megszavazni. Vagyis az idei évre már

1,3 milliárd forint fölé emelkedtek a költségek,

ellenzéki képviselők szerint ez azt jelenti, hogy a tömegközlekedés fenntartása  elvitte a város teljes évi építmény-, kommunális, idegenforgalmi és telekadó-bevételét.

Porga Gyula polgármester maga is beismerte még augusztusban, hogy nem éppen így tervezték a dolgot. „Az üzemszerű működés közben kiderült, hogy azok a számok, amelyekkel mi elindultunk, és amelyre igent mondtunk, nem valósak” – mondta egy rendkívüli közgyűlésen.