Donát
1 °C
14 °C
Index - In English In English Eng

Újabb 3 évig keresnek azon Mészáros Lőrincék, hogy az állam hirdet az államnál

2020.01.05. 16:22 Módosítva: 2020.01.06. 09:37

Újabb 3 évre megkapta a közmédiás hirdetésértékesítés jogát a Media Services Company Magyarország Kft. (MSC) nevű cég, amelyben több sikeres NER-üzletember is tulajdonos közvetve. Az ezt rögzítő szerződést Hadházy Ákos országgyűlési képviselő posztolta a Facebookjára, eszerint az MTVA 2019. utolsó napján írta alá a megállapodást a céggel. 

Magyarországon a televíziós csatornák reklámértékesítését két cég végzi: a kormányközeli Atmedia, és az RTL Magyarországhoz tartozó, újabban piacvezető R-Time. Az MSC annak az Atmediának a leányvállalata, ami mások mellett szerződésben áll a Fox Networks-szel (National Geographic), valamint az állami média és a TV2-csoport összesen 14 csatornájával is. Az Atmedia 2016-ben neresedett, ekkor vásárolta meg Tombor András ("Habony Árpád hitelezője"), majd ahogy a G7.hu összefoglaló cikkében írja, a vállalat köré egy elég nehezen átlátható cégháló épült, ami mögött mostanra részben Mészáros Lőrinc magántőkealapja, részben a TV2 tulajdonosi köre, Vida József és üzlettársai állnak. Mióta a kormányközeli vállalkozók a tulajdonosok, az Atmedia eredménye szárnyra kapott, a 2014-es 7 milliárdról 32,3 milliárdra növekedett az árbevétele 2018-ra.

Az MTVA hirdetésértékesítésére kiírt közbeszerzést az előző körben érvénytelenítették, mert az egyetlen jelentkező ajánlattevő, az MSC nem vette figyelembe az MTVA által meghatározott maximális jutalékot. Aztán elővették a dolgot újra, ebben a körben már eleve meghívásos tendert írtak ki, és csak az MSC-t hívták meg. Ez azért sem volt meglepő, mert eddig is ők végezték ezt a munkát, a G7 számításai szerint évi kb. 700-800 millió forintos jutalék fejében.

Piaci szereplők szerint egyébként nem kiugróan magas jutalékért végzi a munkát a cég (az ügynökségek többsége 15 százalék környéki mutatóval dolgozik), de abból a szempontból azért némileg aggályos a rendszer, hogy a közmédiában rengeteget hirdet az állam, és ezek a hirdetések is növelik az MTVA hirdetési bevételét, ami alapján az ügynökség jutaléksávját meghatározzák. Azt pedig sejthetjük, hogy ezeknek a hirdetéseknek a leszervezéséért nem kell túl nagy erőfeszítéseket tenni. Magyarán az állam hirdet az államnál, és ezen is a NER-vállalkozók egy bizonyos köre keres.