Bernadett
7 °C
12 °C
Index - In English In English Eng

2015 óta 100 milliárdot költöttünk propagandára

2020.01.20. 09:18

2015 szeptemberében derült ki, hogy Rogán Antal önálló tárcát kap, és a kormányzati propagandáért felelős Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője lesz. Ennek a szervezetnek köszönhetjük az „Állítsuk meg Brüsszelt” kampány mellett a „Stop Soros”, vagy éppen a Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén nevezetű hirdetéscunamikat, valamint a nemzeti konzultációkat is. A Hvg.hu megnézte, hogy 2015 és 2018 vége között a kabinetiroda összesen 68,5 milliárd forintot költött el kormányzati kommunikációra és konzultációra.

2015-ben még csak 2,1 milliárd forint, 2016-ban már 12 milliárd forint, 2017-ben 26,2 milliárd forint, 2018-ban pedig 28,2 milliárd forint közpénz ment a kormány üzeneteinek kommunikációjára.

Hogy lássuk, nagyságrendileg mekkora pénzről van szó: 2018-ban a teljes hazai reklámköltés nettó összege 226 milliárd forint volt, Rogánék tehát egymaguk a torta több mint 12 százalékát adták.

A pénz egy része bizonyosan a jobboldali médiabirodalmat és a NER-t gazdagítja. Köztük a TV2 éppen aktuális tulajdonosát, aki jelenleg a Mészáros Lőrinc-közeli Vida József, vagy éppen az Esma nevű plakátcég részvényesét, Garancsi Istvánt, aki köztudottan Orbán Viktor barátja. A lapok közül pedig a kedvencek közé tartozik egyebek mellett a Lokál és a Ripost.

Hoppá, megint több lett!

Az is érdekes, hogy a kormány rendre alulbecsüli a költségvetésben, hogy végül mennyi pénzt költ propagandára, 2016-ban például 10 milliárd forintot irányoztak elő, miközben a végösszeg 12 milliárd forint lett, 2017-re 15,6 milliárd forintot terveztek, a végösszeg 10 milliárd forinttal lett több. 2018-ban 20,5 milliárd volt a terv, ami több mint 7 milliárd forinttal volt kevesebb annál, amennyit végül elköltöttek.

A 2019-es és 2020-as évekre végleges adatok még nem állnak rendelkezésre, az előirányzat viszont igen. A tavalyi évre az eredeti előirányzat 29,6 milliárd forint volt. Ha a tárca csak ennyit költött, akkor már a számláló 98,1 milliárdnál áll, vagyis könnyen lehet, hogy már a százmilliárdos határt is átlépte a kormányzati kommunikációra költött összeg. Idén 23,91 milliárd forintot különítettek el erre a büdzsében.