Donát
1 °C
14 °C
Index - In English In English Eng

Karácsony a reklámtenderről: Tudom, ez sérti egyes gazdasági és politikai körök érdekeit

DMARC20200122004
2020.01.23. 16:01

Bíróságon támadja meg a BKV a Közbeszerzési Hatóság Közbeszerzési Döntőbizottsága által a közösségi közlekedési reklámhelyek hasznosításával kapcsolatos törvénysértés miatt kiszabott bírságot, írta Karácsony Gergely a Facebook-oldalán.

A Közbeszerzési Hatóság összesen 115 millió forintos bírságot szabott ki szerdán a BKV-ra és a BKK-ra. A döntőbizottság határozata szerint az ügyben súlyos jogsértés történt. A főpolgármester szerint a hatóság feltűnően és szokatlanul magas bírsággal sújtotta a BKV-t.

2016-ban indították el a közbeszerzést

Az ellenzéki többségű Fővárosi Közgyűlés azonban tavaly novemberben úgy döntött, hogy a Főváros kizárólagos tulajdonában álló cégek ne kössenek egy évnél hosszabb időre szóló, a tulajdonukban, használatukban vagy vagyonkezelésükben lévő reklámfelületek hasznosításával kapcsolatos szerződéseket. Ezzal a közbeszerzéssel Karácsony szerint gyakorlatilag kivette volna a döntés lehetőségét az októberben megválasztott polgármester és a közgyűlés kezéből a korábbi fideszes városvezetés, így a korábbi városvezetés által a BKV reklámfelületeire kiírt tendert is  eredménytelennek nyilvánították

"Tudom, ez sérti egyes gazdasági és politikai körök érdekeit, szolgálja viszont a budapestiekét, és én ez utóbbihoz ragaszkodom" – fogalmazott a főpolgármester.

Tarlós István lapunknak erre úgy reagált, hogy a korábbi városvezetés nem adott, nem is adhatott utasítást a BKV reklámfelületeinek hasznosítását célzó közbeszerzés kiírására. Ezt a tendert ugyanis 2016-ban írták ki, és a tender lezárása a BKV törvényi kötelezettsége volt. A volt főpolgármester hozzátette, hogy csodálkozik Karácsony fogalmazásán, mert a választás óta nem volt sok vagdalkozás, és reméli, hogy nem is lesz.

Nyereséges üzletről van szó

Az Index információi szerint a lefújt közbeszerzési eljárás során a JCDecaux adott jobb ajánlatot, így ha eredményt hirdettek volna, ők lettek volna a befutók. A cégnek nem kizárólag a BKV felületein hirdet, de sok bevétele származik belőle, és a cég eredményadataikból az látszik, hogy jól megy az üzlet: a JCDecaux 2018-ban 7,8 milliárd forintos árbevétel mellett 1,4 milliárdos nyereséget ért el. A fővárosi vezetés képzelheti azt, hogy a potenciálisan milliárdos összegű éves nyereség jó helyen lenne a BKV folyton kongó kasszájában is – igaz, ez nem olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik.

Az, hogy a JCDecaux nyereségesen tudják üzemeltetni a reklámfelületeket, soktényezős képlet. Benne van az évtizedes szakmai múlt, a kiépült kapcsolatrendszer a hirdetőkkel, a felületek kiépítésére és folyamatos karbantartására vonatkozó tapasztalat, illetve a városi szintű lefedettség (aminek az a jelentősége, hogy az ügyfelek csomagban vesznek hirdetéseket, egy-egy kampányt nem csak pl. a BKV felületein futtatnak, hanem többféle helyszínen). Nem beszélve arról, hogy a BKV-nak a szükséges infrastruktúrát is külön be kéne szereztetnie, és ki kéne szerveznie bizonyos feladatokat (pl. karbantartás, hirdetésszervezés), vagy új embereket kéne felvennie az elvégzésükre. Bővebben itt írtunk az ügy hátteréről:

(Borítókép: Karácsony Gergely. Fotó: Mónus Márton / MTI)