Törölték a járatot, visszakapom a pénzem?

GettyImages-1212191417
2020.03.14. 07:29 Módosítva: 2020.03.14. 11:49

A koronavírus-járvány miatt rengeteg repülőjáratot töröltek az elmúlt hetekben. A Wizz Air és a Ryanair is felfüggesztette az összes olaszországi járatát, az Egyesült Államok 30 napra felfüggeszt minden beutazást Európából, de ezeken felül is számtalan légi korlátozás lépett érvénybe.

Emellett persze sokan vannak olyanok is, akiknek bár nem törölték a járatát, ebben a helyzetben mégsem szeretnének elutazni. Sokakat érdekelhet tehát, hogy milyen lehetőségek vannak a repülőjegyek átfoglalására, vagy a kifizetett pénz visszatérítésére.

Járattörlés

Ha törlik a járatot, akkor a légitársaságnak kötelessége átfoglalást biztosítani, vagy visszaadni a repülőjegy árát - mondta Samu Ádám, az Airportal.hu légiközlekedési szakportál főszerkesztője, aki szerint törlés esetén is az utasok egy része inkább az átfoglalást választja, hiszen például, ha külföldön vannak, de haza akarnak jutni, akkor muszáj valamilyen más járatot találniuk.

A fapados légitársaságoknál általában a saját járataikra van lehetőség átfoglaltatni, míg bizonyos légitársaságoknál a partner légitársaságokra is átteheti az utas. Egy uniós rendelet szerint ha a járattörlésről az indulási időpontot megelőző 14 napban szól a légitársaság, akkor kártérítés jár az utasnak, míg ha az indulás előtti 14 napot megelőzően közlik a törlést, akkor csak visszatérítést, vagy átfoglalási lehetőséget kell biztosítani - részletezte Samu Ádám.

Bár az EU a légi utasok jogairól és a kártérítésekről szóló rendeletet nem függesztette fel,

A JÁRVÁNYHELYZET VIS MAIORNAK MINŐSÜL.

Azaz, ha amiatt történt a járattörlés, mert például a vírus terjedése miatt lezártak egy repülőteret, vagy a beutazást megtiltották egy országba, akkor a légitársaság mentesül a kártérítés kötelezettsége alól, akkor is, ha nem jelentette be 14 nappal az indulás előtt a járattörlést. Azt a hatóságok, vagy a bíróságok dönthetik majd el, hogy vis maiornak számít-e, ha a légitársaság a kereslet csökkenésére hivatkozva törölte a járatot.

Ha nincs törlés, de az utas nem akar utazni

Alapesetben, ha a járat közlekedik, de az utas nem akar utazni, akkor hiába próbál intézkedni, nincs lehetőség visszatérítésre, a pénze elveszik. Kivéve, ha úgynevezett flexibilis jegyet vásárolt. Ez ugyanis egy olyan pluszdíjas szolgáltatás (ebből is többfajta van), amivel a jegyet ilyen esetben is át lehet foglaltatni.

Ettől függetlenül az elmúlt hetekben több hagyományos és diszkont légitársaság is olyan rendelkezést hozott a járvány miatt, hogy akkor is biztosítanak lehetőséget az átfoglalásra, ha nem flex jeggyel rendelkezik az utas. Ezt bizonyos időszakban díjmentesen lehet megtenni.

A pénzt ilyenkor sem lehet visszakapni, de egy másik időpontra lehet foglalni, ráadásul az átfoglalás költségeit sem számítják fel. Az légitársaságonként eltérő, hogy az úticélt is lehet változtatni, vagy csak a dátumot lehet módosítani. Ettől függetlenül a régi és az átfoglalt jegy különbözetét ki kell fizetnie az utasnak - mondta Samu Ádám.

A Ryanair egyébként már bejelentette, hogy a március 13 és március 31 közötti dátumra szóló repülőjegyek esetén a már meglévő és újonnan vásárolt repülőjegyek módosítása esetén nem számít fel átfoglalási díjat. A Wizz Airnél egyelőre nem volt ilyen bejelentés.

(Borítókép: Lalo Yasky/Getty Images)