2,5 milliárdos bírságot kapott a GVH-tól a Booking
További Gazdaság cikkek
- Orbán Viktor átlépne egyes határokat, történelmi kijelentést tett
- Módosítaná a kormány az idősek ingyenes fogászati ellátásának korhatárát
- Már látjuk, miért volt fontos a kormánynak a reptér visszavétele
- Ne várjon holnapig a tankolással, jelentősen emelkedik az üzemanyag ára
- Az idei év eddigi legnagyobb satufékét nyomta a magyar ipar
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2,5 milliárd forintos bírságot szabott ki a booking.com online szállásfoglaló portál üzemeltetőjére, egyúttal eltiltotta a holland vállalatot az agresszív értékesítési módszereinek folytatásától.
A versenyhatóság döntése szerint a Booking.com B.V. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a fogyasztókkal szemben azzal, hogy többek között megtévesztően hirdette egyes szálláshelyeit ingyenes lemondási lehetőséggel, valamint agresszív, pszichés nyomással késztetett mihamarabbi foglalásra.
A Versenyhivatal 2018-ban indított versenyfelügyeleti eljárásának eredményeként három vonatkozásban találta jogsértőnek az oldalon folytatott kereskedelmi gyakorlatot:
- A GVH szerint a szolgáltatást hirdető televíziós és internetes reklámokban a vállalkozás különösen hangsúlyozta a szálláshelyek „ingyenes lemondhatóságát”. A hivatal vizsgálata szerint viszont a fogyasztók valójában ezt a lehetőséget számos szálláshely esetében csak időben korlátozottan vehették igénybe, továbbá magasabb árat is fizettek, mint ugyanazért a szállásért „ingyenes lemondás” nélkül, azaz az ingyenesség árát beépítették az érintett szállás díjába.
- A Booking honlapján és mobilalkalmazásában elérhető szálláshely-ajánlatokkal összefüggésben a szálláskeresési és -foglalási folyamat minden egyes lépésénél figyelemfelhívó (feltűnő színű, betűméretű vagy egyéb kiemeléssel megjelenített) sürgető tájékoztatásokat tett közzé (pl. „Még 32-en nézik”; „Egyvalaki épp azt fontolgatja, hogy ezen a szálláson foglal”, „Nagyon keresett! Az elmúlt 24 órában 17-szer foglaltak itt” stb.), amelyek a GVH szerint azt a látszatot keltik a fogyasztó számára, hogy az általa is keresett szálláshely nagy népszerűségnek örvend, és korlátozottan elérhető. Ez a gyakorlat a hivatal szerint pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas, és megzavarja a fogyasztó döntéshozatali folyamatát. "A hasonló üzenetek tudat alatt is olyan érzelmeket, félelmet váltanak ki a fogyasztókból, hogy ha nem foglalják le mielőbb a szálláshelyet, lemaradhatnak róla (a szakirodalom által FOMO 1 hatásként leírt jelenség). Mindez torzítja a fogyasztó ügyleti döntését" - írja a GVH.
- Továbbá a GVH szerint a vállalkozás nem az elvárható szakmai gondossággal járt el a magyarországi szállásadók ajánlatainak megjelenítésekor a Széchenyi Pihenőkártya kiemelt fizetési eszközként való feltüntetésekor. A fogyasztók ugyanis nem valamennyi, a SZÉP Kártyát elfogadó szálláshely esetében észlelhették azonos módon és helyen ezen fizetési mód elérhetőségét, ami szintén torzíthatta döntésüket.
A GVH – figyelembe véve a vállalkozás jogsértéssel érintett, magyar foglalások utáni jutalékbevételét - 2,5 milliárdos összegű versenyfelügyeleti bírságot szabott ki. A bírság kiszabása mellett az első két pontban határidő kitűzésével el is tiltotta a vállalkozást a további jogsértéstől.
Ez az eddigi legnagyobb fogyasztóvédelmi ügyben hozott bírság.
Az összeg nagyságát jól mutatja, hogy tavaly összesen mintegy 8,3 milliárd forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), a versenykorlátozó magatartás miatt kirótt bírságok összege megközelítette a 3,4 milliárd forintot, míg a fogyasztóvédelmi ügyek bírsága csaknem 4,9 milliárd forint volt összesen.
A booking.com közleményben reagált a GVH döntésére. Ebben azt írják, hogy sajnálattal vették tudomásul a döntést.
Minden, a weboldalunkon megjelenő tartalom – beleértve azt, hogyan tüntetjük fel az árakat és árazási szabályzatokat, valamint az egyes szállások szabadon álló elérhetőségét és népszerűségét, továbbá olyan elemeket, amelyek relevánsak az ügyfelek foglalási folyamatában – azt a célt szolgálja, hogy segítse ügyfeleinket. Mindig is hittünk abban, hogy fontos a fogyasztói élmény folyamatos javítása weboldalunkon és mobilalkalmazásainkban, és azért dolgozunk, hogy átláthatóságot, választási lehetőségeket és értékeket közvetítsünk fogyasztóink felé.
Az ügyféladatok és visszajelzések kétségkívül azt mutatják, hogy a felületünkön megjelenő információk rendkívül hasznosak az utazók számára. Habár csalódottak vagyunk a döntésben – mellyel így eltávolodunk nemrég megkezdett, európai uniós szintű önkéntes elkötelezettségünktől – továbbra is szoros együttműködésben dolgozunk a különböző hatóságokkal a fogyasztók érdekeiért tett fejlesztésekért a turizmusban.