Afrikában is utat tör a magyar gógyi, nem áll le a NER egyik kedvenc építőipari cégének kongói biznisze
További Gazdaság cikkek
- Drámai létszámleépítés jön az egyik legnagyobb észak-magyarországi gyárnál
- Vészhelyzet van a szomszédban, tömegesen vándorolnak el az országból
- Hátunk helyett a szánkba vettük – a legjobb túrós batyukat kerestük
- Van megoldás, így tehetünk a halálozás csökkentéséért
- Matolcsy Györgyék jelezték: Koránt sincs vége a lakásárak emelkedésének
Afrikában keres partnereket egy kongói beruházáshoz egy magyar építőipari cég, a Duna Aszfalt, vette észre a G7. Ezt először az egyik vezető, Afrikával foglalkozó hírportál, a párizsi székhelyű Africa Intelligence írta meg.
Erről a korábban 473 millió dollárosra (jelenlegi árfolyamon 144 milliárd forintosra) tervezett építkezésről a G7 korábban több cikket is írt. A Kongói DK-t Zambiával összekötő 182 kilométeres út világviszonylatban is számottevő lenne, mivel a kongói bányavidék ásványkincsei az eddigi egy hónap helyett 11 nap alatt érnének el a tanzániai Dar es-Salaam kikötőjébe.
A Szíjj László érdekeltségébe tartozó tiszakécskei vállalkozás tárgyalásokat folytat a Rulvis Congo (röviden Rulco) nevű helyi cég bevonásáról. A Duna Aszfalt egy ghánai-magyar vállalkozó, René Hutton-Mills segítségével került helyzetbe, aki rokoni kapcsolatban állt Moise Katumbival, aki közel tíz éven át kormányozta az egyik ásványkincsekben hihetetlenül gazdag tartományt.
Katumbi az egyik legvagyonosabb és legbefolyásosabb politikus a Kongói DK-ban. Az országot közel két évtizeden át vezető Joseph Kabila után Katumbi volt az ország második legbefolyásosabb embere, de miután szembefordult korábbi szövetségesével, 2016-ban el kellett hagynia Kongót. Távollétében három év börtönre ítélték, de Kabila bukása után visszatért Kongóba. Tavaly decemberben új pártot alapított, és indulni akar a 2023-as elnökválasztáson -írja a G7.
A lap információi szerint Szíjj László tavaly novemberben személyesen is elutazott a Kongói DK-ba egy magángéppel. Szíjj akkor részt vett az út megépítéséről szóló szándéknyilatkozat ünnepélyes aláírásán, amelyen a két ország kormánya képviseltette magát.
A Duna Aszfalt egyébként tavaly augusztusban azt írta a G7-nek, hogy a kivitelezés várhatóan 2020-ban fog elkezdődni. Akkori levelük szerint az előkészítésen dolgoztak, ez azonban időigényes volt a fejletlen afrikai infrastruktúra miatt, és „a kollégák, elsősorban a helyi alvállalkozók nagy nehézségekkel küzdenek”.
A lap megjegyzi, hogy a Kongói DK a világ egyik legkorruptabb országa. A helyi viszonyokat hűen tükrözi, hogy még az országból való kilépés is úgy működik, hogy adni kell húsz dollárt a hatóságoknak a repülőtéren.
Az Orbán-kormányok közbeszerzéseinek egyik legnagyobb nyertese, a multimilliárdos bevételű Duna Aszfalt tulajdonosa az egyik leggazdagabb magyar, Szíjj László. A Duna Aszfalt akkor lett országosan ismert, amikor a Simicska Lajos meghatározta Közgép kiesett az udvari mélyépítő szerepköréből. Innentől Szíjjék üstökösként íveltek felfelé. 2015-ben már 124 milliárd forintos forgalmat tudott a cég, abban az évben és a következőben is 10 milliárd forint feletti adózott eredményt termelve a tulajdonosának.
A Duna Aszfalt a NER egyik kedvenc építőipari cége, ami az elmúlt években megtöbbszörözte bevételeit az elnyert közbeszerzéseknek köszönhetően. Tavaly például 150 milliárdos bevétele volt a cégnek. Szíjj Lászlót Mészáros Lőrinc üzlettársaként is szokás emlegetni.