Repülőgépgyára még nem volt a NER-nek, most az is lehet
További Gazdaság cikkek
- Egekbe szökött az őrölt fűszerpaprika ára, valahol már átlépte a lélektani határt
- Hatalmas leépítés jön a Boeingnál: Több ezer embert bocsátanak el a következő hónapokban
- Több, rövid leállásra figyelmeztet az OTP Bank
- Olyan robbanás előtt állnak a webáruházak, hogy azt a vevők is megérzik
- Vegyesen alakult a forint árfolyama péntek estére
Létrejött az a vagyonkezelő cég, amellyel Tombor András tulajdonossá válhat a cseh Aero Vodochody repülőgépgyárban, ez pedig azért is érdekes, mert könnyen elképzelhető, hogy a magyar állam a haderőreform keretében kiképzőgépeket akar venni - tudta meg a Hvg.
Az Aero Investment Partners Zrt.-ben 50,59 százalékos részesedése van az Orbán-kormányhoz közel álló üzletembernek, a többi részvényt pedig a cseh Aero International s.r.o. birtokolja - írja a lap.
Az ügyről korábban a cseh Forbes írt, amely szerint a szűk többség lenne Tomboré, a másik tulajdonos Richard Háva lesz. Az ő cége gondoskodik majd a szakemberekről, az értékesítésről, és a teljes projekt valódi irányításáról. A cikkben vételár nem szerepel, de az üzletet az évtized bizniszeként emlegetik a csehek.
A cseh vállalat az elmúlt években egy katonai kiképzőgépet fejlesztett ki, amelynek első próbarepülése másfél évvel ezelőtt volt, az alábbi videóban lévő típusról lehet szó:
A cseh cég rendszeres beszállítója az Airbusnak is, amelytől a magyar honvédség is vásárolt harci helikoptereket. Ebben a videóban a cseh gyár látható, és az, ahogy összeraknak egy L-39NG kiképzőgépet:
A Magyar Honvédség tovább szeretné erősíteni a légierőt, amelynek fontos része lehet új kiképzőgépek beszerzése. Ezt támaszthatják alá Benkő Tibor csütörtöki mondatai is, amelyek az utolsó AN 26-os szállítógép nyugdíjazásakor hangzottak el.
Az MTI szemléje szerint a honvédelmi miniszter arról beszélt: a haderőfejlesztés jó ütemben halad, a légierő fejlesztése és bővítése azonban még mindig prioritást élvez. A technikai eszközök cseréje, valamint az oktatás és kiképzés hazai bázisának megteremtését követően, hátravan még olyan rakéta légvédelmi rendszerek beszerzése, amelyek Magyarország teljes légterét képesek lefedni. Ennek kiszolgálásához és biztosításához azonban nemcsak korszerű radartechnikai eszközökre, hanem felkészült pilótákra is szükség van - sorolta Benkő.
Tombor András alapította a mára a NER egyik legfontosabb káderképzőjévé vált Mathias Corvinus Collegiumot (MCC), de Orbán Viktor tanácsadója is volt, és Habony Árpád hitelezőjeként is felmerült korábban a neve. Érdekeltségei rengeteg állami pénzhez jutottak.
Az Aero Investment ügyvezetője Arany Bence, aki a Hvg szerint Tombor alapítványi iskolájában, az MCC-ben média-gazdaságtant tanít.
(Borítókép: letakart L-39NG kiképzőrepülő Fotó: Aero Vodochody)