Őrült mértékben veszik az óceánjáró cégeket - mire ez a nagy optimizmus?
További Gazdaság cikkek
- Két nap alatt háromszorosára drágult a villamos energia tőzsdei ára Magyarországon
- Tovább gyengül a forint, stagnálnak az állampapírhozamok
- Soha sem nyílt még ekkorára karácsonykor a magyarok pénztárcája
- Barna Zsoltot választották a PTE-t fenntartó alapítvány kuratóriumának elnökévé
- Nincs akadály a magyar milliárdos előtt: jóváhagyták a nagy üzletet
Különböző országok zsúfolt kikötőiben bukkansz fel nap, mint nap, ha bárki a hatalmas hajón elkapja a vírust, akkor jó eséllyel te is, de ha nem, számíthasz egy pár hetes, akár hónapos vesztegzárra. Vonzó? Aligha.
Lehúzták, majd széttépték
Ám, mint arról például a Fool.com amerikai tőkepiaci magazin cikke is beszámol, az elmúlt hetekben valósággal megrohamozták a tőzsdéket ezen cégek részvényeiért. Emelkedni persze volt honnan, hiszen márciusban még mi is arról írtunk, hogy 85-90 százalékos áresésükkel a cruise-vállalatok a legnagyobb vesztesei a járványnak.
A legnagyobb ilyen cégek közös jellemzője, hogy bármilyen földrajzi régióra utal is a nevük, norvég, vagy éppen karibi, valójában a Norwegian Cruise Line, a Carnival Corporation, illetve a Royal Caribbean Cruises is alapvetően ma már amerikai cégek.
Ha megnézzük a három nagy társaság tőzsdei áralakulását, akkor döbbenetes emelkedést látunk, itt például a Royal caribbean egy hónap alatt elért 77 százalékos emelkedése követhető.
Miért vásárolnak?
Az elmúlt napokban ugyan volt némi árkorrekciót is hozó kijózanodás, de nagy az optimizmus, aminek aszakemberek szerint több oka is lehet:
- egyrészt megjelent pár pozitívabb elemzés a cégekről,
- másrészt az európai és észak-amerikai nyitás egyfajta turisztikai hurráoptimizmushoz is vezetett,
- harmadrészt elég sok olyan, vélhetően tapasztalatlan kisbefektető jelent meg az amerikai tőzsdén, akik nagy fantáziát látnak a legtöbbet eső paprokban (szállodákat, égicégeket is nagy tételben vettek az elmúlt két hétben).
Mi jöhet?
Ezeknek a cégeknek az árfolyamát szinte teljes egészében az egészségügyi hírek mozgatják. Amint úgy tűnik, hogy csökkennek a fertőzésszámok, újult erővel támadnak a vevők, de a lelkesedés azonnal elpárolog, ha romlanak a számok.
Egy ilyen céget most tényleg nehéz beárazni. Gondoljunk csak bele, hogy egy egyszerű modellben kétféle érték látszik. A részvény 10 dollárt ér, ha az idei szezon teljesen kiesik, és a cégeknek minden erejükkel a túlélésért kell küzdeni a remélt jövő évi újraindulásig, de 30 dollárt ér a papír, ha a hírek azt valószínűsítik, hogy augusztus elején - vélhetően árengedményekkkel - de már lehet csalogatni a bátrabb utazókat.
Ha a két végpont között nincs igazán átmenet, akkor mennyit ér a papír, 10-et, 20-at, vagy éppen 30-at?
Steven Wieczynski (Stifel) és Brandt Montour (J.P. Morgan) az említett Fool-cikkben idézett két elemző egyaránt felfelé módosították a hajózási cégek reálisnak gondolt árfolyamát, mert mint mondják,
ha még nem is indulhatnak el az idén augusztusban a nagy hajók, a 2021-es idény korai foglalási trendjei alapján is képes lesz stabilizálódni az iparág."
Szerintük ugyanis van esélye annak, hogy a 2019-es jövedelmezőségi szintre hamarabb vissza lehet térni, mint azt az akár csak pár hete is gondolták volna.
(Borítókép: a Florida partjainál veszteglő Norwegian óceánjáró, az Encore április 20-án. Fotó: Cliff Hawkins/Getty Images Hungary)