A 2009-es világválság óta nem volt olyan rossz időszaka a BMW-nek, mint most

2020.08.05. 14:09
Veszteséggel zárta az idei második negyedévet a BMW konszern, tizenegy éve az első alkalommal, a vezetés azonban a járványvédelmi korlátozások miatt világszerte beszűkült autópiaci forgalom mellett is bizakodóan tekint az év második fele elé a cég honlapján szerdán publikált beszámoló alapján.

A BMW AG az április-júniusi negyedévben 19,973 milliárd euró értékesítési árbevételre tett szert, ez 22 százalékkal kevesebb, mint amennyi a 2019 második negyedévi 25,715 milliárd euró. A csoport adó és kamatfizetés előtti (EBIT) eredménye 666 millió euró hiányba fordult 2,201 milliárd euró többletből. A bevételarányos jövedelmezőség a tavalyi 8,0 százalékról 9,5 százalékponttal, 1,5 százalékos veszteségtermelésbe fordult.

A második naptári negyedév nettó eredménye 212 millió euró veszteség lett az egy évvel korábbi 1,480 milliárd euró nyereség után. A BMW csoport tizenegy éve első alkalommal szenvedett el negyedéves veszteséget.

Jelentősen csökkent a nyereség is

2020 első hat hónapjában a BMW AG értékesítési árbevétele 10,3 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest, 48,177 milliárd euróról 43,225 milliárd euróra. Működési (EBIT) eredménye 82,3 százalékkal 498 millió euróra zsugorodott 2,815 milliárd euróról. A bevételarányos jövedelmezőség 4,6 százalékponttal 1,2 százalékra csökkent 5,8 százalékról.

A csoport nyeresége 82,5 százalékkal csökkent a 2019 első fél évi 2,068 milliárd euróról 362 millió euróra. Az idei második negyedévben 485 ezer személygépkocsit szállított le megrendelőinek a BMW konszern összes márkájából, a BMW, MINI és Rolls-Royce márkákból, 25,3 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbi 650 ezernél.

  • A BMW kiszállításai 23 százalékkal csökkentek 430 ezerre,
  • MINI-t 38 százalékkal kevesebbet, 54 ezret értékesített a konszern,
  • Rolls-Royce-t pedig 707 darabot, ez 46 százalékos csökkenés.
  • Motorkerékpárból 42 ezret értékesítettek a második negyedévben, 23,2 százalékkal kevesebbet a tavalyi második negyedévi 55 ezernél.

Az év első felében 963 ezer személygépkocsit értékesített a BMW összes márkájából, 23,0 százalékkal kevesebbet a 2019 első fél évi 1,250 milliónál. A motorkerékpárok értékesítése 17,7 százalékkal 77 ezerre csökkent 93 ezerről.

BMW Vantablack X6 hűtőrácsa a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon 2019. szeptember 13-án. MTI/EPA/Sascha Steinbach
BMW Vantablack X6 hűtőrácsa a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon 2019. szeptember 13-án. MTI/EPA/Sascha Steinbach

A BMW csoport az eredménye romlását mutató negyedéves és féléves beszámolója alkalmából megerősítette a koronavírus káros világgazdasági következményeihez képest ambiciózus gazdálkodási tervét a 2020-as naptári évre vonatkozóan. Azzal a feltételezéssel, hogy a járványvédelmi korlátozások miatt minden jelentős piacán a kereslet számottevő csökkenésével kell szembenéznie, bevételarányos jövedelmezősége csökkenését vetíti előre. A személygépkocsi üzletágban a bevételarányos jövedelmezőség így 0-3 százalék, a motorkerékpár üzletágban pedig 3-5 százalék lehet majd.

Óvatos optimizmus

A konszern vezérigazgatója, Oliver Zipse "óvatos optimizmusának" adott hangot az év második felében elérhető eredménnyel kapcsolatban: "azonnali reakciónkkal és stratégiánk következetes végrehajtásával az év első felében korlátozni tudtuk a járvány káros következményeit" - mondta. Rámutatott, hogy a járvány által a világ többi részénél korábban érintett 

Kínában a második negyedévben már 17 százalékkal nőttek a BMW eladásai az egy évvel korábbihoz képest.

Nicolas Peter pénzügyi igazgató szerint miközben "Kínában a vártnál jobban alakultak az értékesítések", már más fontos piacokon, az Egyesült Államokban és Európában is észlelhetők a javulás jelei. "Júliusban az eladások már meghaladták az egy évvel korábbit" - mondta. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a BMW 21,7 milliárd eurós forgóeszköz állományával megfelelő tartalékokkal rendelkezik a kihívások kezeléséhez. Mindenesetre számos beruházási tervüket elhalasztották, illetve felülvizsgálták - tette hozzá.

A járványvédelmi leállások után június vége óta a BMW összes gyára a megszokott munkarendben dolgozik világszerte. "Figyelemmel követjük a fejleményeket és minden piacon a kereslethez igazítjuk a termelésünket" - mondta Oliver Zipse.

(MTI)