Veszített lendületéből a német autóipar

2020.09.07. 13:01
Az egyik legtekintélyesebb német gazdaságkutató intézet, a IW (Institut der Deutschen Wirtschaft) elemzése szerint a 2008–2018-as időszak a német autóipar „aranykora" volt, ami után – főleg a kínai piac lendületes fejlődése miatt – most lejtmenet mutatkozik.

A tíz éven át tartó növekedés során 2017 volt a legjobb év a németországi autóipar számára. Ekkor a külföldi kereslet miatt a teljes német gazdaság bruttó hozzáadott értékének csaknem 10 százalékát termelte ki az ágazat, a foglalkoztatottaknak pedig több mint 7 százaléka közvetlenül az autóiparban vagy valamely kapcsolódó területen dolgozott.

Az első negatív előjelek 2018 során mutatkoztak, 2019-ben pedig világszinten csökkent az új autók piaca. A visszaesésben szerepet játszott a digitalizáció és a technológiai átalakulás, ami komoly kihívás elé állította a kisebb és a közepes beszállító cégeket.

A koronavírus-járvány tehát ebből a szempontból is a lehető legrosszabbkor sújtotta a német autógyártást. Megszakadtak a szállítási láncolatok, így Németországban szinte az egész ágazatban leállt a termelés, és a dolgozók csaknem 60 százalékát rövidített munkaidőre állították át. Áprilisban a 12 ezer darabot sem érte el a németországi autógyárak termelése, amire az 1940-es évek óta nem volt példa.

A német autóipar komoly leépítések előtt áll, és „egyelőre kiesik a Németország gazdasági növekedését meghajtó motorok közül”  áll az IW (Institut der Deutschen Wirtschaft) elemzésében. A BMW hatezer, az Audi csaknem tízezer, a Daimler húszezer állás megszüntetését jelentette be, és a beszállítóknál is hasonló nagyságrendű leépítés kezdődött, így például a Continental ugyancsak húszezer munkahely megszüntetésére készül.