Egy utasszállító becsapódását is kibírná a Paks II.

2020.10.13. 15:39

A Paksi Atomerőmű két új blokkjának építkezésének földmunkái 2021 első felében kezdődhetnek meg. Erről a tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter beszélt az Országgyűlés fenntartható fejlődés bizottsága előtt. Süli János azt mondta:  a magyarországi közlekedés éves szén-dioxid-kibocsátását számottevően meghaladó mértékű, 17 millió tonna szén-dioxid kibocsátását teszik elkerülhetővé az új paksi blokkok, évente – tudósított a távirati iroda. Egyébként Magyarország erdős területei évente mintegy hatmillió tonna szén-dioxidot képesek elnyelni.

Kapcsolódó

Paksi bővítés

A kormány 10 milliárd eurós orosz hitelből, az orosz állami Roszatom céggel akar felhőzni két újabb atomerőmű-blokkot Pakson. Egy helyen minden, amit tudni kell a titkolózással, félre- és mellébeszéléssel teli, rengeteget kritizált projektről.

A tárca nélküli miniszter hangsúlyozta: az atomerőművek klímabarát létesítmények, nem bocsátanak ki üvegházhatású gázokat, ugyanakkor az időjárástól függetlenül is biztonságosan termelnek áramot. A reaktort kettős kupolarendszer védi, a létesítmény akár egy utasszállító becsapódását is elviseli. Hozzáfűzte: miközben tavaly decemberben a teljes belföldi megújulós kapacitás mintegy 1200 megawatt volt, a 7105 megawattos villamosenergia-felhasználási csúcshoz a szél- és naperőművek együttesen mindössze 103 megawatt teljesítménnyel tudtak hozzájárulni.

Süli János utalt arra, hogy a beruházást fix áron, 12,5 milliárd euróért valósítja meg az orosz fővállalkozó, a Roszatom. A Paks II. gazdasági életképességét az Európai Unió is megerősítette, hiszen a számításaik szerint az új blokkok élettartamuk alatt éves szinten 7,35 százalékot profitot fognak termelni. Az irányítástechnikai beszerzést német-francia, a turbinasziget megvalósítását pedig amerikai-francia cég nyerte el.