Virág
0 °C
2 °C

Már nem a szakemberhiány a legnagyobb probléma

2020.10.20. 14:00

A pénzügyi vezetők problématérképét és várakozásait is alaposan átalakította a koronavírus-járvány: a külső kockázatok között a szakemberhiányt megelőzte a gazdasági bizonytalanság, a saját feladatok, kihívások között pedig az automatizáció mellett a csapatuk motiválása és a folyamatok átszervezésének szükségessége is hangsúlyosabb lett a PwC kutatása szerint, amelyben 120 hazai pénzügyi igazgatót (CFO) kérdeztek meg.

A megkérdezett pénzügyi vezetők úgy érzik, hogy a legnagyobb kockázatot idén egyértelműen a COVID–19 miatti bizonytalan gazdasági környezet jelenti (70 százalék),

melyet a nem megfelelő informatikai rendszerek (57 százalék) és a szakemberhiány (55 százalék) követ.

A tavalyi felmérésben még az informatikai rendszerek és az üzleti környezet változását, valamint az automatizációt nevezték meg fő kihívásnak a pénzügyi igazgatók, 2020-ban az automatizáció mellett a pénzügyi osztály motivációjának fenntartása, a folyamatok átszervezése került fókuszba.

A gazdasági kilátások romlásához illeszkedve a pénzügyi osztályok méretét illetően némileg növekedett a pesszimizmus: noha a pénzügyi vezetők több mint fele továbbra sem vár jelentős változást csapata méretében, a tavalyinál valamivel többen (25 százalék) számítanak létszámcsökkenésre, amelynek okai között megjelent a lassuló üzletmenet.

Az automatizációban és a digitalizációban bíznak a leginkább

A hazai pénzügyi vezetők továbbra is az automatizációban és a digitalizációban (48 százalék), valamint az információs háttér fejlesztésében (16 százalék) és a felelősségkörök felülvizsgálatában (14 százalék) látják a fejlődés lehetőségét. Úgy látják, hogy a hazai pénzügyi és számviteli csapatok feladatainak jelentős részét automatizálni lehet a következő öt évben: ez a válaszadók szerint a számlázást, a bérszámfejtést és a könyvelés, adóbevallás készítését érintheti leginkább, míg a legkevésbé érintett területek a magas hozzáadott értékű, döntéstámogató funkciók lesznek. Az eredményekből az is látszik ugyanakkor, hogy a fejlesztési projektek sikeressége hatból átlagosan öt esetben az embereken és a közöttük lévő együttműködés minőségén múlik – áll a PwC közleményében.