Gyorsabb javításra kötelezik a cégeket az új jótállási szabályok
További Gazdaság cikkek
-
Megjelent az új rendelet az árrésstopról, egy hetük van a kereskedőknek cselekedni
- Mérlegen az árrésstop: mutatjuk, hol van a legtöbb akció
- Távozott az ügyvezető a debreceni akkugyár éléről, már az utódja is meg van
- Újabb csörte Szolnokon, szándékos félrevezetéssel vádolják a polgármestert
- Az Állami Számvevőszék feljelentést tett a Matolcsy-korszak végén végrehajtott cégátadás miatt
A 2021. január 1-jétől jelentősen megváltozó kötelező jótállási szabályok a javítási határnapok, feltételek módosításával is a vásárlók érdekeit szolgálják – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium.
A fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint egy-egy termék szervizelése akár 70–100 napig is elhúzódhatott. Az egyértelmű, rövidebb határidők, a legfeljebb háromszori javítás után előírt csere vagy pénzvisszafizetés megóvja a vevőket a végtelenségbe nyúló várakoztatástól, az időrabló utánajárástól.
A termékek rendeltetésszerű használat ellenére bekövetkező meghibásodása óhatatlanul bosszúságot okoz. Megeshet, hogy a vásárlóknak többször is fel kell keresniük a kereskedőt vagy szervizt, mire visszakapják a javított háztartási gépet vagy televíziót, telefont, amelyet így hosszú ideig nélkülözni kényszerülhetnek.
A jövő évtől pontosabb határnapok vonatkoznak a javításra és a cserére is.
Az új rendelkezések nemcsak a fogyasztókat védik, hanem a vállalkozások jogkövető magatartását is segítik.
Sávos jótállást vezetnek be jövőre Magyarországon
A 250 ezer forintnál drágább termékekre három évig lehet majd érvényesíteni a jótállási igényt.
Az ITM tájékoztatása szerint a vevő a hibás termékkel az azt értékesítő kereskedőhöz vagy közvetlenül a szervizhez fordulhat, alapesetben javítást várhat el. Olykor azonban rögtön kiderül, hogy az árucikk nem javítható.
A felesleges költségek és az időhúzás elkerülése érdekében az új előírások szerint az első meghibásodás esetén nem javítható termékeket a vállalkozás 8 napon belül köteles cserélni.
Ha a cserére nincs lehetőség, azonos határidővel a vételárat kell visszafizetni a vevőnek.
Ha a termék hibája szervizben orvosolható, 15 napon belüli javításra kell törekedni. Ha ez mégsem tartható, a vevőt legkésőbb a tizenötödik napon értesíteni kell arról, hogy előreláthatóan meddig kell még várnia. Ha 30 napon belül sem sikerül megjavítani a hibás terméket, akkor azt 8 napon belül ki kell cserélni, vagy vissza kell fizetni a vételárat.
A kereskedő szintén cserélni köteles a terméket, ha azt a jótállási ideje alatt már háromszor javítani kellett. Ebben az esetben is pénzvisszafizetéssel váltható ki a például készlethiány miatt ellehetetlenülő csere.
E rendelkezések megakadályozzák, hogy az akár a mindennapi élethez szükséges, drága árucikkek is hosszú hónapokra a szervizben ragadjanak
– hívta fel a figyelmet a minisztérium.
A termék árához igazodó, sávos lesz a jótállási idő, és változnak a szavatosság szabályai is
A fogyasztóvédelem ellenőrzései alapján az üzletek 45 százaléka jogsértő.
A tájékoztatás szerint az új szabályokat személygépkocsikra, motorkerékpárokra, segédmotoros kerékpárokra, lakóautókra, lakókocsikra, utánfutókra, elektromos kerékpárokra, elektromos rollerekre, quadokra, motoros vízi járművekre nem kell alkalmazni. A vásárlót azonban ezekben a termékkörökben is tizenöt napon belül tájékoztatni kell arról, ha a javítás tovább tart, egyidejűleg azt is jelezve, hogy mikorra készülhet el.
Az ITM az új jótállási szabályokkal védi a vevők érdekeit és a tisztességes vállalkozásokat.
A tárca november-decemberben több közleményben ismerteti az átfogó változtatásokat.
A fogyasztóvédelmi hatóság folyamatosan ellenőrzi majd az előírások betartását a hagyományos és online kereskedelemben is.
