Piroska
-11 °C
-2 °C

Kevesebbet költünk karácsonyi ajándékokra a járvány miatt

2020.12.08. 17:17

Kevesebben és kevesebbért terveznek ajándékozni a járványhelyzetben hazánkban. Az idén közel tizedével csökken a karácsonyi vásárlók száma és ötezer forinttal az ajándékokra elköltött összeg – derül ki a Cofidis felméréséből.

Az MTI-hez kedden eljuttatott novemberi, reprezentatív felmérés eredményei szerint a 18–69 éves lakosság 65 százaléka tervez az idén is karácsonyi ajándékot vásárolni, amely jelentős visszaesés, hiszen az elmúlt 4 évben ez a szám stabilan 71-72 százalék volt.

Továbbá a magyarok közel 60 százaléka online felületen kívánja az ajándékokat beszerezni, ami közel 10 százalékos növekedés 2018-hoz képest.

A tervezett ajándékok típusában is van némi átrendeződés: az idén kiesik a kedveltségi toplistából a vásárlási utalvány, az ajándékba adott wellnessutazás, programok, belépők köre. Továbbra is a szépségápolás-illatszer, a ruházat és kiegészítők, a márkás élelmiszerek, italok, a játékok csoportjából válogatnak a legtöbben. A könyvek is előkelő helyen szerepelnek a népszerűségi listán, súlyuk azonban évről évre csökken: míg 2013-ban a vásárlók 43 százaléka rakott könyvet a kosárba, az idén már csak a megkérdezettek 30 százaléka. A pandémia visszafogja a költekezési kedvet is: a magyarok egyharmadánál nagy szerepet játszik, vagy részben emiatt nem terveznek költeni érdemben. Emellett

a válaszadók fele úgy véli, az idén takarékosabbnak kell lenni karácsonykor, mint tavaly.

Az ajándékra szánt összeg évek óta növekvő, de legalábbis stagnáló tendenciát mutatott, átlagosan 29 ezer forint körül mozgott, ezzel szemben az idén megtorpanhat 24 500 forintnál. A legtöbben a 20–50 ezer forint közötti sávot célozzák meg, ez a magyarok közel harmadára jellemző. Emellett ugyanekkora arányban vannak azok, akik semennyit nem terveznek ajándékokra költeni az idén.

A Cofidis Hitel Monitor kutatást az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készíti 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal 2011 óta. Az adatok a 18–69 éves magyar internetező lakosságra nézve reprezentatívak.