Gusztáv
-8 °C
-1 °C

Most már tényleg lép az EU a techcégek uralma ellen

2020.12.16. 07:41

Az Európai Unió az eddigieknél sokkal szigorúbb szabályokat alkalmazna a digitális szolgáltatásokra – egyebek közt a közösségi médiára, az online piacokra és az Európai Unióban működő egyéb online platformokra – írta az MTI. 

A változások garantálnák az internetfelhasználók számára, hogy biztonságos termékek és szolgáltatások széles választékához férjenek hozzá, továbbá, hogy az európai vállalkozások szabadon és tisztességesen versenyezhessenek a digitális piacokon – mondta Margrethe Vestager, az EU versenyjogi biztosa a javaslatok ismertetésekor. A jogszabályreformok célja a fogyasztók és alapvető jogaik védelmének javítása az interneten, a méltányosabb és nyitottabb digitális piacok előmozdítása, valamint a kisebb platformok, a kis- és középvállalkozások és az induló vállalkozások támogatása.

Az új szabályok továbbá betiltanák az olyan online platformok által előírt tisztességtelen feltételeket, amelyek megakadályozzák az egységes piac kiteljesedését az Európai Unióban.

A tervezetek azt is lehetővé tennék, hogy az internetes óriáscégeket, technológiai vállalatokat akár globális forgalmuk 10 százalékáig terjedő bírsággal sújtsák az uniós hatóságok a versenyszabályok súlyos megsértése miatt. Ez a Bloomberg hírügynökség értelmezése szerint azzal járhat az amerikai techcégek számára, hogy vagy értékesítik egyes üzletágaikat, vagy pedig vállalják a bírság megfizetését, ha nem felelnek meg a versenyjogi szabályozásnak. Márpedig a tervezet tiltaná, hogy ezek az óriáscégek a szolgálgatásaikat a riválisaik elé sorolják, csak azért, mert a saját termékük. Például egy Google-keresésben nem jelenhetne meg előkelőbb helyen valami csak azért, mert a Google szolgáltatása.  

A törvénytervezet alapján emellett teljes bevételük 6 százalékának befizetésével, vagy az uniós piacról való ideiglenes kitiltással büntethetnék a szolgáltatókat „az európai polgárok biztonságát veszélyeztető súlyos és ismételt törvénysértések esetén”, azaz a Bloomberg értelmezése szerint akkor, ha a cégek nem távolítják el a terroristapropagandát vagy más illegális tartalmakat.