Továbbra is nagy probléma, hogy roncsautók foglalják el az értékes parkolóhelyeket

BJASZ20160202010
2021.01.12. 18:46

Bosszantó kilépni úgy az utcára, hogy városszerte számos roncs gépjárművet lehet látni. Alighanem mindenki találkozott már olyan autóval, amely rozsdásan, leeresztett kerékkel, megrongálva, látványosan mozdulatlanul áll hosszú hónapok vagy akár évek óta. Egyrészről ezek az autók rontják a város esztétikáját, másrészről – ami ennél is fontosabb – foglalják a szabad parkolóhelyeket.

Csak rendszám nélküli járművet távolít el a közterület-felügyelet

Járművet hatósági jelzés, tehát forgalmi rendszám nélkül tilos főútvonalon tárolni, mellékútvonalon – közterület-használati engedély nélkül – legfeljebb tíz napig szabad

– közölte az Indexszel a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság (FÖRI), kiegészítve azzal, hogy a közterületen, szabályos várakozóhelyen elhelyezett, rendszámmal rendelkező gépjármű, függetlenül attól, hogy lejárt a műszaki engedélye, leeresztettek a kerekei, rossz esztétikai állapotban van, vagy csak hosszabb ideje nem használták, nem szállítható el a közterületről.

Vagyis a köznapi nyelvben roncsautónak nevezett gépjárművek nem feltétlenül távolíthatóak el a közterületről, vagy alapoznak meg hatósági intézkedést, tehát hatósági jelzéssel rendelkező, szabályosan elhelyezett jármű korlátlan ideig várakozhat egy adott helyen.

A FÖRI által működtetett közterület-felügyelet a forgalmat akadályozó, közbiztonságot veszélyeztető járműveket, valamint a KRESZ-ben meghatározott egyéb módon elhelyezett, szabálytalanul várakozó gépjárműveket jogosult elszállítani, továbbá azon, hatósági jelzéssel nem rendelkező járművet, amely a közúti forgalomban csak ilyen jelzéssel vehet részt.

Évente 30–50 autót szállítanak el

A FÖRI az illetékességi területén folyamatosan ellenőrzi az autókat, de a lakossági bejelentések jelentősen megkönnyítik a munkát.

„Fontos azonban megemlíteni, hogy Budapesten huszonnégy közterületi szerv működik, és minden szerv a saját illetékességi területén végzi a hatósági jelzés nélküli járművek felderítését, elszállítását. Természetesen a közterület-felügyeletek között együttműködés van, így jelzik egymásnak, ha a másik szerv területén szereznek tudomást jogszerűtlenül tárolt járműről vagy bármilyen más, hatáskörünkbe utalt jogsértésről” – közölte a FÖRI.

Évente nagyjából 100-120 esetben intézkednek hatósági jelzés nélkül tárolt járművel szemben, és 30–50 autót szállítanak el.

A közterület-felügyelők – amennyiben járőrszolgálatuk során hatósági jelzés nélküli gépjárművet észlelnek – értesítőt helyeznek el a gépjármű szélvédőjén, majd tíz nap múlva visszaellenőrzik, és ha még mindig a helyszínen találják, elszállíthatják. Az üzembentartók azonban a gépjárművek nagy részét elszállítják az értesítést követően.

Mi a menete az elszállításnak?

  1. A közterület-felügyelő a jármű elszállításának helyszínén – függetlenül attól, miért kerül rá sor – értesítő matricát helyez el, amely tartalmazza az elszállítás jogalapját, idejét és a járműkiváltásra vonatkozó tudnivalókat.
  2. A FÖRI az elszállítást követően értesítőt küld az üzembentartó lakcímére, amelyben szintén az elszállításra vonatkozó információk és a jármű kiváltására vonatkozó adatok szerepelnek, valamint felhívják a figyelmet arra, hogy amennyiben a járművet nem váltják ki az elszállítástól számított hat hónapon belül, jogszabály alapján értékesíthetik vagy megsemmisíthetik.
  3. A tulajdonos a jogszabályban meghatározott díjak – elszállítás és tárolás költsége – megtérítését követően tudja átvenni a gépjárművet.
  4. Amennyiben nem váltják ki hat hónapon belül a gépjárművet, felbecsülik az értékét, és értékesítik.

A hatósági jelzés nélkül tárolt járművek azzal okozzák a legnagyobb problémát, hogy foglalják a szabad várakozóhelyeket, amelyek elsősorban a belvárosi részen különösen szűkösen állnak rendelkezésre

– válaszolta megkeresésünkre a FÖRI. Ráadásul rombolják az utcaképet, sőt gyakran bűncselekmény vagy szabálysértés tárgyává is válnak, mert előfordul, hogy elkezdik szétbontani az utcán, lelopják a kerekeket, lámpákat, karosszériaelemeket, feltörik a járműveket, sőt

olyanra is volt már példa, hogy beköltöztek az autóba.

Az önkormányzatok nyerhetnek vele,
ha kevés a szabad parkolóhely

Csakhogy a rendszám nélküli autók eltávolítása önmagában nem oldja meg a problémát, mert továbbra is ott állnak a zsúfolt utcákon az érvényes műszaki engedéllyel nem rendelkező járművek, amelyeket nem szállít el senki, hiába gyűlnek rajtuk a büntetőcédulák. Korábban első ránézésre meg lehetett ezt állapítani, csakhogy a 2016-os jogszabályváltozás óta már nincs műszaki érvényességet jelző matrica a rendszámtáblákon, így csak a gépjármű-nyilvántartásból lehet lekérdezni.

A büntetéseket pedig sokszor be sem fizetik, ráadásul az önkormányzatok számára ez hivatkozási alapot nyújthat. Merthogy a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény szerint a 

díjfizetési kötelezettség olyan várakozási terület tekintetében és időszakra rendelhető el, amelyben az adott időszakban a járművek várakozására alkalmas helyek átlagos foglaltsága a 70 százalékot meghaladja.

Vagyis, ha a parkolóhelyek több mint 70 százaléka állandóan foglalt, joggal tehetnek fizetőssé egy-egy utcát, területet, ahol korábban ingyenes volt a parkolás.