Tamás
-7 °C
8 °C

Magyar tengeri kikötő lesz, flotta nem

triest
2021.02.05. 18:51

A trieszti kikötőberuházás már „a projekt-előkészítés szakaszába lépett”

– tudta meg az Index a Külgazdasági és Külügyminisztériumtól (KKM). A napokban derült ki, hogy a trieszti kikötőberuházással kapcsolatos tulajdonszerzés lezárult, ezt a minisztérium is megerősítette portálunknak.

A magyar állam tulajdonában lévő Adria Port Zrt. egy 32 hektáros, 300 méteres partszakasszal rendelkező területet és az ahhoz kapcsolódó koncessziós jogot szerezte meg nettó 25 millió euróért, azaz közel nettó 9 milliárd forintért. Ugyanakkor a KKM válasza szerint

a megszerzett 32 hektáros terület csak egy kisebb része állami tulajdon, a koncesszió ennek, valamint a partszakasznak a használatára szól 60 évre.

Azt már korábban is lehetett tudni, hogy kártalanítani kell a területet, a külügynél érdeklődtünk is erről, de csak annyit tudtunk meg, hogy a terület ipari múltja miatt „kell kárrendezést lefolytatni a beruházás előkészítése során, az olasz jogszabályok és hatóságok előírásai mentén”.

További 5 milliárd a projekt következő szakaszára

December közepén 1,8 millióról 16,8 millió euróra emelték az Adria Port Zrt. tőkéjét (ez több mint 5 milliárd forint tőkeemelés), amire azért volt szükség, mert „a tulajdonszerzés lezárásával szükségessé vált a projekt következő szakaszában várható kiadások fedezetének biztosítása”. A külügy elárulta azt is, hogy

az Adria Port Zrt. az alapításkor 31,75 millió eurót (közel 11 milliárd forintot) kapott

főként a terület bruttó vételárának kifizetésére. A fennmaradó összegből finanszírozták a cég kezdeti működését.

Lesz magyar flotta?

„A beruházás célja, hogy erősítse Magyarország helyzetét a logisztikai láncban, ezáltal hozzájáruljon az ország külkereskedelmének fejlesztéséhez” – válaszolta kérdéseinkre a külügy, hozzátéve, hogy a kormány folyamatosan vizsgálja, hogy milyen egyéb lehetőségek mutatkoznak arra, hogy ezt a célját elérje. Ugyanakkor kereskedelmi flotta létesítése nincs napirenden.

A KKM-nél úgy tervezik, hogy

a fejlesztéseknek köszönhetően a kikötő alkalmas lesz a térségben jellemző, közepes méretű hajók fogadására.

A hajókon érkezett árukat pedig közúton és vasúton lehet majd továbbítani Magyarország, illetve más országok felé.

Az Index kapott egy olvasói levelet, amelyben szerepelt egy térkép a kikötő területéről: ebből az derült ki, hogy a part mentén nagyon sekély (még a parttól pár méterre is), mindössze 60 centiméter mély a víz – azaz nemhogy közepes, de még a kisebb hajók se tudnának ott kikötni. A külügynél erre is rákérdeztünk, de megnyugtattak, hogy ez a térkép már nem naprakész, a partszakasszal minden a legnagyobb rendben.

„A meder és a partfal tekintetében a magyar terminál működéséhez megfelelő kialakításra a szükséges technológiák alkalmazásával a kivitelezés során kerül sor” – tette hozzá a KKM.

(Borítókép: A trieszti magyar kikötő (korábbi) látványterve és a Google Earth 2017-es felvétele)