Ezermilliárd eurós iparág van kialakulóban

2021.02.17. 18:09

Az egészségügyben hamarosan normává válnak a digitális platformok, és ez a techcégek és startupok befolyásának további erősödéséhez fog vezetni. Ez derül ki a Roland Berger tanulmányából, amelyet több mint 500 iparági szakértő véleményéből és a 100 legjelentősebb egészségügyi platform vizsgálatából állítottak össze.

Az egészségügyi platformok különböző szoftvereket és algoritmusokat használnak arra, hogy megkönnyítsék az egészségügyi szakemberek, a biztosítók és páciensek dolgát. A betegek hozzáférhetnek saját információikhoz (például ahhoz, hogy mennyi gyógyszert kell beszedniük, vagy mikor kell legközelebb vizsgálatra menniük), kommunikálhatnak orvosukkal, tanácsadójukkal. Az orvosok és biztosítók pedig azonnal láthatják majd, milyen beavatkozást végeztek a páciensen, és hogy milyen állapotban van jelenleg, megkönnyítve ezzel a felhasználók közötti kommunikációt. Ezek az alkalmazások a legtöbbször analitikai képességgel is rendelkeznek, így könnyen készíthetők segítségükkel statisztikák vagy előrejelzések egy adott beteg kórtörténete alapján.

Kép1.png
Fotó: Roland Berger

A Roland Berger már második alkalommal végzett ekkora volumenű felmérést az egészségügy jövőjével kapcsolatban, a koronavírus-járvány miatt pedig jelentősen más eredmények születtek, mint 2019-ben. Az iparági szakértők hozzáállása azóta megváltozott. Ha igazuk van, akkor 2025-ben a digitális egészségügyre fordított kiadások

  • 57 milliárd eurót tehetnek ki csak Németországban,
  • 19 milliárd euróval többet a korábbi várakozásokhoz képest,
  • 232 milliárd eurót az Európai Unió területén,
  • 979 milliárd eurót az egész világon.

Mindez a járványból következik: a válaszadók több mint háromnegyede úgy gondolta, hogy a világjárvány legalább két évvel felgyorsítja a digitális egészségügy fejlődését, mivel a lakosság alkalmazkodott a tényhez, hogy az orvoslás digitális megoldásokkal is végezhető. Gondoljunk csak a magyarországi felhőalapú tb-rendszerre!

A válaszadók háromnegyede úgy véli, hogy a betegek egyre inkább a saját egészségügyi adataik tulajdonosai lesznek, és eldönthetik majd, hogy kinek adnak hozzáférést azokhoz. Meglepő módon az iparági szakértők az ügyfélélményt – tehát nem a platformokkal járó egészségügyi előnyöket – tekintették a digitális platformok jövőbeli sikeréért felelős tényezőnek. Ezek szerint, ha egészségügyi alkalmazásokról van szó, a felhasználóbarát felületek kulcsfontosságúak.

Kinek fizet majd a páciens?

Az iparági szakértők úgy vélik, hogy a különböző típusú szereplők a jövőben különböző típusú ügyfeleket „birtokolnak” majd. Így az egészségügyi szolgáltatók a legjobb helyzetben vannak ahhoz, hogy hozzáférjenek a meglévő egészségügyi problémákkal küzdő egyénekhez, míg a technológiai vállalatoknak előnye van a megelőzés terén a hatalmas mennyiségű rögzített viselkedési adat miatt. Ez felvet néhány fontos kérdést:

  • Hogyan adják át a techcégek az ügyfeleket a szolgáltatóknak, ha megbetegednek?
  • Miként tudja a széttagolt szolgáltatói szektor kezelni a tulajdonjog kérdését?
image004.png
Fotó: Roland Berger

A felmérés egyik megállapítása – amely kiemelkedően fontos az egészségügyi szereplők stratégiája szempontjából – az online és az offline világ integrálásának szükségessége. A sikeres szolgáltatóknak zökkenőmentes, kényelmes ügyfélutat kell biztosítani a betegek számára.

A válaszadók több mint négyötöde számít a virtuális és a valós szolgáltatásokat ötvöző platformok növekedésére: például a betegek először videókonzultációt folytathatnak egy diagnosztikai platformon keresztül, de azután fizikai vizsgálat céljából szakemberhez kell átvinni őket. Létfontosságú annak biztosítása, hogy ez az átmenet zökkenőmentes legyen.

A piac minden szereplője számára – legyenek biztosítók, kórházak, gyógyszergyárak vagy medtech startupok  eljött az ideje, hogy meghatározzák platformstratégiájukat. Mivel még nem látható egyértelmű győztes, a Roland Berger szerint bármi előfordulhat. Egy biztos, óriási iparág van kialakulóban.