Hamarosan gyorsabban és olcsóbban utalhatunk pénzt külföldre

2021.05.21. 16:58 Módosítva: 2021.05.21. 17:00
Meglehetősen költséges tud lenni, ha valaki külföldön élő hozzátartozójának bankon keresztül szeretne pénzt küldeni, vagy éppen külföldről végezne banki tranzakciót. A határokon átívelő átutalások azonban az e-kereskedelem felfutása miatt egyre gyakoribbak, ami lépéskényszerbe hozta a bankokat. A pénzintézetek az e területen már tapasztalatot szerzett fintech cégekkel együttműködve 2025-ig megoldanák a problémát.

2017-ben a határon átnyúló fizetések értéke meghaladta a 170 milliárd amerikai dollárt. A szakértők a következő 10 évre további 100 milliárd dolláros bővülést prognosztizálnak. Az utalások 80 százaléka három pénznemben, amerikai dollárban, euróban és brit fontban teljesül. Csakhogy ma még a nemzetközi átutalások lassabbak, drágábbak, kevésbé átláthatók és nehezebben hozzáférhetők az ügyfelek számára. 

A legtöbb problémát a hosszú tranzakciós kapcsolatok, az eltérő időzónák, az összehangolatlan rendszer nyitvatartási idők, a többszörös megfelelőségi ellenőrzések és a rossz adatminőség okozza. Mindezek miatt az ilyen utalások 60 százalékánál be kell avatkoznia egy ügyintézőnek, hogy végbe menjen a tranzakció. Emiatt a határokon átnyúló banki átutalásoknak csak alig több mint a fele teljesül 24 órán belül. Ezen felül becslések szerint a hazautalások értékének a 20 százaléka a költségekre megy el 

 mutatott rá közleményében a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere. Jalsovszky Géza szerint a határokon átívelő utalásokra, fizetésekre specializálódva sok új „játékos”, úgynevezett fintech cégek jelentek meg a pályán. Létjogosultságuk ma már nem vitatható, hiszen egy fontos problémára adnak választ. Gyakori jelenség ma már, hogy a pénzintézetek társulnak a fintech cégekkel és azok technológiáját felhasználva, folyamataikba beépítve fejlesztik a termékeiket és szolgáltatásaikat. 

Hatékonysági kényszer

A koronavírus-járvány miatt a határokon átnyúló pénzügyi műveletek (különösen a kártya-alapú tranzakciók) volumene jelentősen visszaesett. Ennek ellensúlyozásaként az eddig is növekedési pályán lévő e-kereskedelem a járvány hatására még jobban fellendült. Megváltoztak a bankolási szokások is, az elektronikus fizetési csatornák jelentős mértékben nőttek, a bankok mobilos applikációját sokkal többen töltötték le, és az azokon keresztül történő utalások is jelentős mértékben megnőttek.

Mindezek a változások, illetve az egyre több globálisan élő és dolgozó ügyfél miatt égető szükség van arra, hogy a határokon átívelő utalások hatékonyabbak legyenek. A pénzügyi szervezetek folyamatos erőfeszítéseket tesznek, hogy az ilyen utalásokat gyorsabbá, olcsóbbá és átláthatóbbá tegyék, miközben a gazdasági növekedést és a nemzetközi pénzügyi integrációt támogassák. Nem véletlen, hogy a G20 tagállamok is kiemelt prioritásként kezelik a témát 

 vélekedett Farkas Tamás, a Deloitte tanácsadója.

Mi segíthetne?

Nemzetközi banki iparági szakértők korábban öt fontos területet jelöltek meg, ahol változtatni kell, hogy tényleges előrelépés legyen. Ezek a következők:

  • kötelezettségvállalás a magán- és állami szektor résztvevőitől, a vízió és célok pontos kijelölésével;
  • nagyobb globális koordináció a szabályozás és a felügyelet felett;
  • a központi és nemzeti bankok infrastrukturális fejlesztései, modernizációja;
  • a jegybanki digitális valuták bevezetése;
  • adatharmonizáció.

A szakértők egybehangzó véleménye szerint az utóbbi kulcsfontosságú ahhoz, hogy a bankok közötti tranzakciós üzenetek egységesek legyenek. Olyan egységes szabványra van szükség, amelynek célja, hogy egységes üzenetrendszereket teremtsen az iparágban.