Mit tehet egy diszkontlánc a fenntarthatóságért?

GettyImages-969160554
2021.05.31. 15:49
A Lidl nyerte a Deloitte Zöld Béka Díját. A diszkontlánc nagy hangsúlyt fektet arra, hogy minden területen felelős vállalatként működjön, így a hazai láncok közül elsőként kiadta a Fenntarthatósági Jelentését. De mit tud tenni egy diszkontlánc a fenntarthatóságért?

A Deloitte Magyarország 20. alkalommal hirdette meg a Zöld Béka Díjat, amely a nem pénzügyi jelentések készítése terén kiemelkedő teljesítményt nyújtó vállalatok elismerésére szolgál. A könyvvizsgáló cég pályázatán a Lidl Magyarország nyerte el a Legjobb Fenntarthatósági Jelentés Díjat. A németországi alapítású diszkontlánc magyar leánya nagy hangsúlyt fektet arra, hogy minden területen felelős vállalatként működjön. Az elkötelezettségét jól jelzi, hogy – a hazai diszkontláncok közül elsőként – 2020 novemberében az áruházlánc kiadta első magyarországi Fenntarthatósági Jelentését, amiben a 2018/2019-es gazdasági évekre vonatkozóan mutatja be fenntarthatósági teljesítményét – ez a jelentés ért díjat a Deloitte független szakmai zsűrijénél.

„A Lidl első alkalommal készített jelentése kiemelkedően jól strukturált, széles körű, a vállalat minden működési területére (üzletek, logisztikai központok, központi irodaház) és helyszínére kiterjedt. A jelentés tartalmát a 2019-ben elvégzett lényegességi felmérésük eredményei és a Lidl Felelősségi Modell alapján, a GRI Standards iránymutatásai szerint elkészítette. Stratégiája 5 pilléren alapszik, mely konkrét és érthető. A mérőszámok egyértelműek, bázisértékkel, folyamatos értékeléssel, a teljesítésükre kitűzött határidőkkel. Környezeti és társadalmi hatásait is bemutatja a Fenntartható Fejlődési Célokhoz (SDG-k) történő hozzájárulásukat ismertetve” – értékelte a díjazott jelentést Márta Irén, a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlesztésért (BCSDH) ügyvezetője, a Zöld Béka Díj zsűrijének elnöke.

„A fenntarthatóságot a teljes értéklánc mentén értelmezzük, az alapanyagok megtermelésétől a vásárlókkal való kapcsolatig” – közölte Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője. Az elnyert díj kapcsán elmondta, hogy kiemelten fontosnak tartják a fenntartható alapanyag-beszerzést, a magyar beszállítók támogatását, a műanyaghasználat csökkentését, felelős munkáltatóként a folyamatos bérfejlesztést.

Törekszünk az egészséges, fenntartható és hazai forrásból származó termékkínálat bővítésére, segítjük a hátrányos helyzetű családokat

– fogalmazott a kommunikációs vezető.

Fenntarthatóság. De hogyan?

Ha vásárlóként bemegyünk egy üzletbe, elsősorban azt várjuk el, hogy a keresett termékek megfelelő mennyiségben, jó minőségben és megfizethető áron álljanak rendelkezésre. Érdemes azonban abba is belegondolni, hogy mi minden kell ahhoz, hogy egy-egy termék a polcokra kerüljön, mennyi nyers- és alapanyagot, energiát, vagy például csomagolóanyagot kell felhasználni. Könnyű belátni: hosszabb távon nem működhet az, hogy felelőtlenül feléljük a természeti erőforrásainkat.

„Vállalatunk az elmúlt 16 évben a magyar élelmiszer-kiskereskedelem egyik meghatározó szereplőjévé vált. A siker azonban egyre növekvő felelősséggel is jár, és mi a Lidlnél szeretnénk már ma gondoskodni a holnapról, a jövőről. Óriási öröm számunkra, hogy elkészülhetett ez a rendkívül tartalmas Fenntarthatósági Jelentés, melyből kiderül, hogy mit jelent számunkra a felelős üzleti működés, és hogyan teszünk azért, hogy vállalatunkat a biztos jövőt szem előtt tartva építsük fel. Törekszünk arra, hogy nemcsak üzleti sikereinkkel, de fenntarthatósági tevékenységünkkel is a piac jelentős szereplővé váljunk” – jelentette ki Tőzsér Judit.

A fenntarthatósági jelentésükben részletesen is bemutatják, mit tesznek azért, hogy vállalat értékeiknek és céljainknak megfeleljenek:

  • termékkínálat: folyamatosan azon dolgoznak, hogy termékkínálatuk minőségét javítsák, kínálatuk összeállításakor ezért a magas minőségű és fenntartható termékekre koncentrálnak;
  • munkavállalók: céljuk, hogy a lehető legjobb munkakörnyezetet biztosítsák munkavállalóik számára, amely segíti az egyéni felelősségvállalást, a csapatmunkát és a teljesítményt;
  • környezet: kiemelt figyelmet fordítanak az energia- és környezettudatos működésre, arra, hogy fenntartható módon fejlesszék áruházaikat és logisztikai központjaikat, munkafolyamataikat és technológiájukat;
  • üzleti partnerek: céljuk, hogy beszállítóik körében jövőbe mutató fejlesztések valósuljanak meg, továbbá törekszenek arra, hogy a hazai beszállítók és termékek kiemelt szerepet kapjanak;
  • társadalom: a Lidl számára fontos a társadalmi felelősségvállalás, programjai kiemelt társadalmi jelentőséggel bírnak – céljuk a hátrányos helyzetű gyermekek és családok segítése, az egészséges életmód és a felelős állattartás előmozdítása.

A cikk az Index és a Lidl Magyarország tartalmi együttműködésének keretében valósult meg.

(Borítókép: Lidl áruház 2018. június 4-én Vecsésen. Fotó:  Akos Stiller / Bloomberg / Getty Images)

Klímaváltozás, környezettudatosság, fenntartható jövő.
Ezek nem csak trendi hívószavak, hanem a közös valóság, amiben mindannyian élünk. A Zöld Indexen mi is kiemelt figyelemmel foglalkozunk ezekkel a témákkal. Ha te is fontosnak tartod, hogy azoknak is élhető bolygójuk legyen, akik ma születnek, csatlakozz hozzánk a Zöld Indexen.