TGV-t is olcsóbban építenek, mint amennyiért Mészáros Lőrinc fejleszt vasutat Dél-Pesten

2021.09.25. 06:33

Hatalmas túlárazással nyerte el a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Építő Zrt. a Kelenföld és Ferencváros pályaudvar közötti vasúti vágányok bővítését: a mindössze hat kilométeres szakasz mintegy 337,9 milliárd forintjába kerül az adófizetőknek. Ehhez hozzászámolva annak a vasúti hídnak a 35,9 milliárdos költségét, ami a Duna felett összeköti a budai és a pesti szakaszt, közel 374 milliárdos összköltséget kapunk, ami azt jelenti, hogy a beruházás több mint 62 milliárd forintba kerül kilométerenként.

A G7 által megszólaltatott szakértők nem akartak hinni a fülüknek az összeg első hallatán, meggyőződésük szerint egy ilyen kaliberű munka ára 30 és 50 milliárd forint körül kéne mozogjon legfeljebb. Az alvállalkozók között ugyancsak a kormányközeli milliárdos érdekeltségei találhatók meg, mint például a V-Híd Vagyonkezelő Kft., a KÖZGÉP Zrt. és a Híd-Tám Kft.

A lap összesítése szerint a 337,9 milliárdos szerződés főbb részei a következők:

  • a 6 kilométeres vasútfejlesztés megtervezése és engedélyeztetése,
  • 1950 méteren egy harmadik vágány kiépítése,
  • 1730 méteren harmadik és negyedik vágány kiépítése, vagyis összesen 3,7 kilométeren vágánybővítés.
  • A meglévő két vágányon a tengelyterhelés 210 kilonewtonról az európai standardnek számító 225 kilonewtonra növelése, a pályasebesség részlegesen 80-ról 100 kilométer/órára emelkedése közben.
  • A biztosítóberendezés bővítése.
  • Két új állomás építése, az egyik Nádorkert a XI. kerületben, a másik a Közvágóhíd a IX. kerületben.
  • Hat, közút felett átvezető vasúti híd bontása és helyette újak építése, továbbá a Rákóczi híd felhajtója feletti vasúti híd kiszélesítése és egy új vasúti híd építése Nádorkert megállónál.
  • valamint 45 ezer négyzetméter zajvédő fal építése, a vasúti közlekedés mellett 5,1 km hosszon vasbeton támfalak építésével.

A G7 érzékeltetésképpen összevetette a 62 milliárd forintos kilométerenkénti árat más, nagyvárosi vasúti fejlesztésekkel. Eszerint Mészáros Lőrinc vasútfejlesztése fajlagos költségét tekintve drágább, mint a francia TGV szupervasút-építések, vagy a malmői vasúti alagút. A lap megjegyzi, hogy a túlárazott vasúti projekteket tekintve eddig a Budapest-Belgrád vasútvonal bizonyult a legerősebb szimbólumnak, ott 590 milliárd forintért 152 kilométer vasútvonalon bővítik a pályát egy vágányosról kettőre, továbbá felemelik a pályasebességet a mostani 60-80 kilométer per óra helyett 160-ra. Fajlagosan azonban az ebből kiszámolt 3,9 milliárd forintos kilométerenkénti ár is kevesebb, mint tizenötöd része a dél-pesti Mészáros-projekt költségeinek.