A lakhatási igényeket is megváltoztatta a járvány

2021.10.12. 10:51
A vírushelyzet nemcsak az anyaghiány miatt van hatással az építőiparra, de ma már nagyon más az emberek elképzelése az ideális otthonról is: a pandémia nyomán egyre többen költöznek, költöznének kertes házba, ahogy egyre többen keresnek olyan otthont, ahol van alkalmas tér a home office-ra.

A koronavírus és a kényszerű home office hatására már nem ugyanolyan házat szeretnének magunknak az emberek, mint másfél évvel ezelőtt – derült ki a Wienerberger felméréséből. A cég szakemberei elé kerülő tervekből az is kiderült, hogy a pandémia hatására egyre többen hajlandóak áldozatot hozni a nagy közösségi terek oltárán, és olyan helyiségeket is szeretnének kialakítani otthonukban, amelyek elsődleges és egyértelmű célja a félrevonulás lehetősége. Ezek a terek alkalmasak lehetnek munkavégzésre vagy például zavartalan telefonbeszélgetések lebonyolítására.

„A változások beilleszthetők a nemzetközi trendekbe, hiszen számos országban lehet azt tapasztalni, hogy a családi ház építése előtt állók a korábbiakhoz képest eltérő elvárásokat támasztanak leendő otthonuk felé. Érezhetően a lakások nagy, közösségi terei esetében és a kisebb privát helyiségeknél is a funkcionalitás erősödik” – idézi a cég közleménye Nagy Zsolt Istvánt, a Wienerberger marketingvezetőjét.

Megugrott a kertek a fontossága

Tapasztalataik szerint határozottan érzékelhető tendencia az is, hogy az új otthonra vágyók a korábbiaknál jóval nagyobb figyelmet fordítanak leendő otthonuk kertjének, udvarának kialakítására. Az e mögött meghúzódó szándék is egyértelmű:

a lakók immár legalább olyan fontos közösségi térként tekintenek a zöld és szabadtéri területekre, mint korábban a nappalira.

Szeretnék, ha itt is úgy tudnának kikapcsolódni, mint a ház legnagyobb helyiségében.

Az Amerikai Építészek Intézetének (AIA) kutatása szerint tavalyhoz képest 61 százalékról 70 százalékra ugrott azoknak a válaszadóknak az aránya, akik szerint fontos a kültéri élettér lehetősége. Az Egyesült Államokban tavaly már eleve magas volt a távmunka lehetősége, ami tovább nőtt az idei évre (68-ról 69 százalékra), míg a virtuális meetingek igénye megduplázódott (24-ről 48 százalékra). A felmérésből az is kiderült, hogy a válaszadók szerint a legfontosabb élettér jelenleg a kültér, azaz a kert vagy erkély, terasz (29 százalék), valamint az otthoni „iroda” (home office, 22 százalék).