Csökkenhetnek a dugók a Balaton irányába, négysávossá bővül a 8-as főút

2021.10.22. 17:08

A 8-as számú főút Magyarország nyolc egyszámjegyű főútvonalának egyike. Az 1-estől a 7-esig mindegyik autópálya, ahol kétszer két sávon lehet autózni, éppen csak a 8-as az, amelynek a legtöbb részén csak egy-egy sáv használható, ami nyilvánvalóan jóval lassabb haladást és persze nagyságrendekkel több balesetet okoz, holott ez az egyetlen összekötő kapocs Székesfehérvár és a nyugati országhatáron fekvő Szentgotthárd között. 

Évek óta visszatérő felvetés az úthálózat korszerűsítése,  2003-tól kezdve eddig tizennégy nagyobb fejlesztést hajtottak végre a 190 kilométer hosszú főúton. Ezek között szerepelt

  • az inotai, a várpalotai és a márkói elkerülő megépítése,
  • a Balatonfűzfő-Litér csomópont fejlesztése, és
  • jelenleg is zajlik a Veszprém déli elkerülő út kiépítése. 

Mindez azonban vajmi kevés, ha a szűk keresztmetszetek megmaradnak. Ezért hirdetett fórumot csütörtökre a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, ahol a jövőbeli infrastrukturális fejlesztéseket ismertették. 

A jó hír az, hogy a fejlesztés nem áll meg, tervben van

  • a főút négysávosítása,
  • a 82-es úttal történő összekötése 
  • és egy gyulafirátóti elkerülő építése. 

Egy éve jött létre a Veszprém megyét is magába foglaló Északnyugat-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna, amely Budapest után jelenleg az ország legfejlettebb régiója: gazdasági, kulturális és turisztikai szempontból is kiemelkedő jelentőségű. A zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos szerint csak az egyetlen veszély az, ha nem engedik fejlődni.

A közúthálózat visszamaradottsága élet- vagy balesetveszélyessé, de minimum lassúvá teszi a tőke, a vállalkozások és a munkaerő áramlását, és hátráltatja a régiót abban, hogy felvegye a versenyt a rohamtempóban fejlődő szomszédos pozsonyi és burgenlandi régiókkal

– jelentette ki Navracsics Tibor. 

Ahhoz, hogy ez megváltozzon, elsősorban a fő közlekedési tengelynek számító M1-es, a 8-as és 84-es utakat kell biztonságosabbá tenni. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár ismertette, a kormány jelenleg is ezen dolgozik, hiszen fő céljaik között szerepel

  • az autópályák meghosszabbítása az országhatárokig,
  • a megyei jogú városok bekötése a gyorsforgalmi úthálózatba
  • és az, hogy Magyarország minden településéről félórán belül elérhető legyen egy gyorsforgalmi út.

Az államtitkár szerint a 8-as út tervezett fejlesztése komoly segítséget fog jelenteni abban is, hogy csökkentsék a dugókat a Balaton irányába.

(Vehir)