A fuvarozók az árplafon ellenére is díjemelésre készülnek

DKRCS20191218012
2021.11.11. 19:55

Egyelőre megjósolhatatlan, milyen hatása lesz a hazai szállítmányozási piacra annak, hogy a kormány 480 forinton befagyasztotta a 95-ös benzin és a gázolaj árát. Ettől év végén még várhatóan megjelenik az elmúlt hónapok költségnövekedéseinek hatása a fuvardíjak emelkedésében, így közvetve a termékárakban is – mondta az Indexnek Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) főtitkára. Az áremelés mértéke azért még kérdéses. Főleg a kisebb, pár kamionnal szolgáltató és korlátozottabb érdekérvényesítő képességű fuvarozók számára jelenthet problémát, ha a megrendelők a rögzített árakra hivatkozással csökkentenék a fuvardíjakat, illetve hárítanák el az áremelési törekvéseket.

Márpedig ilyenből sok van, a hazai közúti fuvarozók 90-95 százaléka kisvállalkozás. 

A fuvarozók költségeinek egyébként harmadát az üzemanyagköltség – amelyet most az AdBlue-hiány miatt elszállt adalékanyagárak is tetéznek –, további harmadát azonban az elmúlt hónapokban a sofőrhiány miatt ugyancsak jelentősen emelkedő munkaerőköltségek adják. – Amint azt a közelmúltban az ITM számára jeleztük, csak ez utóbbi 7-7,5 százalékkal emelkedett 2020-hoz képest – mondta Dittel Gábor. Emellett további komoly terhet jelentenek az idén ugyancsak vastagon fogó biztosítói ceruzák miatt a tíz-húsz százalékkal dráguló kötelező biztosítások is a nagyobb flottákkal dolgozó vállalkozásoknál.

A fuvarozók számára ugyanakkor az is fontos részlet, hogy a 480 forinton rögzített ár bruttó vagy nettó árként lesz-e megjelölve a jogszabályban. A vállalkozásokat ugyanis a lakossági szegmenstől eltérően kompenzálja valamelyest az áfa-visszaigénylés lehetősége, valamint a gázolaj jövedéki adójának visszaigénylése is. Utóbbira azóta van lehetőség, hogy a 2016-os nagy versenyképességi csomag részeként a közúti áru- és személyfuvarozók a kereskedelmi gázolajár bevezetéséért cserébe vállalták, hogy lehetőség szerint itthon tankolják a nemzetközi fuvarokra induló járműveket is. Ezzel pedig visszaigényelhetővé vált számukra az uniós minimumjövedékiadó-szint feletti különbözet, amelyet minden év október 1-jei forint-euró árfolyam alapján, egy megadott képlet szerint számítanak. Ez jelenleg három forint literenként, mivel a forint most meglehetősen gyenge,

míg korábban volt példa 17 forintra is. 

Azt, hogy az árplafon mennyire és hogyan érinti a hazai fuvarozókat, az is döntően befolyásolja, hogy a céges flották számára egyedi szerződésekben kialkudott flottás üzemanyagkártyákra vonatkozó árszabásnál kinek mit sikerült kialkudnia. Szintén nehezíti a helyzetértékelést, hogy van mintegy százötven nagyobb vállalkozás, amely konténerkútról, saját telephelyen tankolja a járműveit, amire szintén egyedi árazással szerződnek az üzemanyag-forgalmazókkal. 

Mindezen sajátosságok miatt inkább a lakosság számára jelenthet könnyebbséget a rögzített üzemanyagár – vélte Dittel Gábor. 

(Borítókép: Krizsán Csaba / MTI)