Óvatosabban költenek a németek a háború kezdete óta

2022.05.09. 13:28
Az ukrajnai háború és számos termék gyorsan emelkedő ára néhány hét alatt sokak vásárlási szokásait változtatta meg Németországban.

Egyre inkább jellemző a takarékoskodás a kiskereskedelemben Németországban, amióta Oroszország háborút indított Ukrajna ellen – mutatta ki egy hétfőn ismertetett felmérés.

A kölni székhelyű ECC kiskereskedelmi kutatóintézet adatai szerint az ukrajnai háború és számos termék gyorsan emelkedő ára néhány hét alatt sokak vásárlási szokásait változtatta meg Németországban.

A változás abban áll, hogy az emberek óvatosabban költenek és igyekeznek visszafogni fogyasztásukat, gyakrabban vásárolnak a diszkontokban, kerülik a márkás, drága termékeket, és jobban odafigyelnek az akciós ajánlatokra.

A fogyasztók csaknem kétharmada, 64 százaléka szeretne többet spórolni a közeljövőben a vásárlás során

– mutatták ki a kutatásban, amelyben azt is vizsgálták, hogy milyen megoldások, stratégiák jellemzők.

  • Az első számú takarékossági intézkedés az árak összehasonlítása és a több akciós vásárlás. A felmérés szerint a fogyasztók 61 százaléka a korábbinál jobban figyel az árakra, és gyakrabban él az akciós ajánlatokkal.

Az emberek kreatívak ismét, igyekeznek nem túl sokat vásárolni, hogy semmit se kelljen kidobni – magyarázta a felmérés adatait Robert Kecskes, a GfK piackutató társaság kiskereskedelmi szakértője az ARD országos közszolgálati televízió hírportálján közölt összeállításban.

  • A második fő takarékoskodási módszer a drágább, márkás termékekről való lemondás. Az ECC felmérése szerint majdnem minden második német fogyasztó gyakrabban választ a kiskereskedelmi láncok olcsóbb, saját márkás termékei közül.
  • A spórolás harmadik módja a diszkontáruházakban történő vásárlás a szupermarketek és a szaküzletek helyett. Ezt mutatják a GfK adatai is, amelyek szerint a diszkontok piaci részesedése hosszú idő után ismét növekedik.
  • A negyedik költségkímélő metódus a fogyasztás visszafogása. Az ECC felmérése szerint az ukrajnai háború miatt különösen a bútorvásárlásokat halasztották el, és a válaszadók egyharmada a divat és az elektronika területén is tartózkodik az új beszerzésektől.

A GfK szakértője szerint meglehet, hogy az emberek a drágulás miatt ritkábban esznek majd húst is, vagy egy kanállal kevesebb kávéport tesznek a szűrőbe.

Az utóbbi hetek fejleményéi sok fogyasztót sokkolnak, hiszen azt remélték, hogy a koronavírus-világjárvány után minden visszatér a normális kerékvágásba, de jött a háború és vele együtt a tehetetlenség érzése

– mondta Robert Kecskes, hozzátéve, hogy mindez világosan látszik a fogyasztói magatartásban.