- Gazdaság
- vendégkönyv
- kivezetés
- szálláshely
- turizmus
- magyar turisztikai ügynökség
- nemzeti turisztikai adatszolgáltató központ
- idegenforgalmi adó
- adminisztráció
Elérkezett a papíralapú vendégkönyvek végórája
További Gazdaság cikkek
- Döntött a Lidl, újabb akciókkal rukkoltak elő
- Elindult a visszaszámlálás: 2 millió otthont érinthet ez a kormánybejelentés
- A kormány három betűt ismételget, ami megváltoztatja a világot
- Ekkortól lehet a postákon ingyenesen készpénzt felvenni
- Az államtitkár szerint a vendégmunkások nem fogják kiszorítani a magyarokat
Megszavazta az Országgyűlés azt a törvénymódosítási csomagot, amely a jövőben a szakma kérésének megfelelően megszünteti a papíralapú vendégkönyvek használatát.
A szálláshely-szolgáltatók által régóta várt intézkedéssel a bejelentkezéskor tovább csökken az adminisztráció, megszűnik a kétszeres nyilvántartás-vezetési kötelezettség. Az intézkedés 2023. január 1-jén lép hatályba – közölte a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) az MTI-vel szerdán.
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) 2019-es elindításának egyik célja volt, hogy a szálláshely-szolgáltatói szektort a teljes körű digitalizáció útjára állítsa. Mintegy három évvel a rendszer elindítása után ma már a 46 ezer hazai szálláshely mindegyike szálláshelykezelő szoftvert használ, a foglalásait digitálisan adminisztrálja és rögzíti a szoftverében.
A szálláshelyek online adatrögzítése és adatszolgáltatása már stabil rendszerré vált, így a szektor digitalizációja és adminisztrációs terheinek csökkentése tovább folytatódhat.
Gyorsabbá fog válni a vendégek bejelentkezése
Bár 2020 óta minden hazai szálláshely-szolgáltató szálláshelykezelő szoftvert használ – hiszen ez a működés egyik alapfeltétele –, számos önkormányzat ma is rendeletben írja elő a papíralapú vendégkönyv vezetését.
Ez a szálláshely-szolgáltatóknak kettős nyilvántartást, a vendégeknek pedig dupla adminisztrációt jelent. Az Országgyűlés által most elfogadott törvénymódosítások – összhangban a turisztikai szektorban érvényesülő, átfogó digitalizációs törekvésekkel – ezt a helyzetet rendezik. A papíralapú vendégkönyv kötelező használatának kivezetésével a szálláshely-szolgáltatókat a jövőben már nem terheli kétszeres nyilvántartás-vezetési kötelezettség, amelynek köszönhetően gyorsabbá válik a vendégek bejelentkezése is.
Az MTÜ közölte: a törvénymódosítási csomag hatálybalépését követően a szálláshelyeken az idegenforgalmi adó (ifa) bevallásával kapcsolatos adminisztrációt a szolgáltató kizárólag a szálláshelykezelő szoftverében vezeti majd. Így januártól a jegyzők is kizárólag a szoftverekben lévő adatok alapján ellenőrizhetik az egyes szálláshely-szolgáltatók 2023-as és későbbi évekre vonatkozó ifabevallásainak adatait.