Az akkumulátor-alkatrészeket gyártó dolgozók túl keveset keresnek

GettyImages-1234449904
2022.08.02. 10:34
A General Motors, a Ford és a Stellantis 150 ezer alkalmazottját képviselő egyesült államokbeli szakszervezet vezetője magasabb munkabéreket követel az akkumulátor-alkatrészeket gyártó dolgozóknak. Ennek oka, hogy a hagyományos autók összeszerelésével foglalkozó alkalmazottak majdnem 50 százalékkal magasabb munkabért kapnak, mint az akkumulátor-alkatrészeket gyártó társaik.

Az Amerikai Egyesült Államokban a General Motors, a Ford és a Stellantis mintegy 150 000 alkalmazottját képviselő szakszervezet vezetője szerint az akkumulátor-alkatrészeket gyártó dolgozók ugyanakkora munkabért érdemelnének, mint az autókat összeszerelő, a benzin- vagy dízelmotorokat, valamint a sebességváltó alkatrészeket gyártó társaik – írta meg a Bloomberg.

Úgy gondoljuk, hogy szakszervezeti tagjainknak megfelelő szintű kompenzációt kellene kapniuk az akkumulátorok gyártásáért. Fontos, hogy ezt el tudjuk érni ebben az iparágban

– mondta Ray Curry, a United Auto Workers elnöke egy pénteki telefonos interjúban.

Ez az álláspont komoly érdekellentétet okozhat. A United Auto Workers szakszervezet jövőre tárgyalóasztalhoz ül a detroiti autógyártókkal, hogy megkössék az új négyéves szerződést.

Az Amerikai Egyesült Államok elnöke, Joe Biden korábban többször is szorgalmazta, hogy az elektromos járművek gyártása „jól fizető munka” legyen, de az elektromos járművek hajtásláncának egyszerűsített felépítése azt eredményezi, hogy az előállításukhoz kevesebb munkaerőre és munkaórára van szükség.

Az autógyártók milliárdokat fektetnek be új akkumulátorgyárakba, hogy ezzel az elektromos járművek gyártását támogassák. Az akkumulátorok árának csökkentésére törekednek, hogy ellensúlyozzák az égbe szökő fémárakat.

A GM Ultium Cells és az LG Chem egysége által üzemeltetett ohiói üzemben a munkásoknak körülbelül 22 dollárt fizetnek ki óránként, szemben a hagyományos jármű-összeszerelő munkások 32 dolláros órabérével.

Amellett, hogy fenntartják a jelenlegi bérszínvonalat az elektromos autók korában, Curry elmondta, hogy a szakszervezeti tagok emelést akarnak, és a megemelkedett infláció miatt a megélhetési költségek emelkedését is béremelésekkel kompenzálják, hogy ezzel is lépést tartsanak az inflációval.

A történések azért sem mellékesek, mert hazánkban gőzerővel zajlik az akkumulátorkapacitások kiépítése, és a kínai és a dél-koreai vállalatok magyarországi gyárépítéseit követően egyáltalán nem mindegy, hogy a magyar dolgozók jövedelme például a magyarországi autógyárak jellemző bérszínvonala vagy annak kétharmada lesz-e.

(Borítókép: Technikusok dolgoznak egy autógyárban 2021. július 26-án. Fotó: Emily Macinnes / Bloomberg / Getty Images)