Az akkumulátor-alkatrészeket gyártó dolgozók túl keveset keresnek

További Gazdaság cikkek
-
Magyar Péter megfenyegethette a Magyar Nemzeti Bank egyik hölgy munkatársát
- Rossz hírt kaptak az autósok, érdemes erre felkészülni
- Kőkemény üzenetet küldött Varga Mihály: Újra megjelentek a recessziós és inflációs kockázatok
- Nyilvánosságra hozták, hova küldik Putyinék rekordmennyiségben a fekete aranyukat
- Nyáron kiemelt bérezést és szálláslehetőséget kínál a Lidl a szezonális munkatársaknak
Az Amerikai Egyesült Államokban a General Motors, a Ford és a Stellantis mintegy 150 000 alkalmazottját képviselő szakszervezet vezetője szerint az akkumulátor-alkatrészeket gyártó dolgozók ugyanakkora munkabért érdemelnének, mint az autókat összeszerelő, a benzin- vagy dízelmotorokat, valamint a sebességváltó alkatrészeket gyártó társaik – írta meg a Bloomberg.
Úgy gondoljuk, hogy szakszervezeti tagjainknak megfelelő szintű kompenzációt kellene kapniuk az akkumulátorok gyártásáért. Fontos, hogy ezt el tudjuk érni ebben az iparágban
– mondta Ray Curry, a United Auto Workers elnöke egy pénteki telefonos interjúban.
Ez az álláspont komoly érdekellentétet okozhat. A United Auto Workers szakszervezet jövőre tárgyalóasztalhoz ül a detroiti autógyártókkal, hogy megkössék az új négyéves szerződést.
Az Amerikai Egyesült Államok elnöke, Joe Biden korábban többször is szorgalmazta, hogy az elektromos járművek gyártása „jól fizető munka” legyen, de az elektromos járművek hajtásláncának egyszerűsített felépítése azt eredményezi, hogy az előállításukhoz kevesebb munkaerőre és munkaórára van szükség.
Az autógyártók milliárdokat fektetnek be új akkumulátorgyárakba, hogy ezzel az elektromos járművek gyártását támogassák. Az akkumulátorok árának csökkentésére törekednek, hogy ellensúlyozzák az égbe szökő fémárakat.
A GM Ultium Cells és az LG Chem egysége által üzemeltetett ohiói üzemben a munkásoknak körülbelül 22 dollárt fizetnek ki óránként, szemben a hagyományos jármű-összeszerelő munkások 32 dolláros órabérével.
Amellett, hogy fenntartják a jelenlegi bérszínvonalat az elektromos autók korában, Curry elmondta, hogy a szakszervezeti tagok emelést akarnak, és a megemelkedett infláció miatt a megélhetési költségek emelkedését is béremelésekkel kompenzálják, hogy ezzel is lépést tartsanak az inflációval.
A történések azért sem mellékesek, mert hazánkban gőzerővel zajlik az akkumulátorkapacitások kiépítése, és a kínai és a dél-koreai vállalatok magyarországi gyárépítéseit követően egyáltalán nem mindegy, hogy a magyar dolgozók jövedelme például a magyarországi autógyárak jellemző bérszínvonala vagy annak kétharmada lesz-e.
(Borítókép: Technikusok dolgoznak egy autógyárban 2021. július 26-án. Fotó: Emily Macinnes / Bloomberg / Getty Images)
Ismét Automotive Summit! 2025. május 21-én újra találkozik az autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson. Konferencia az autóipar jelenéről és jövőjéről, a legnagyobb vállalati vezetőkkel, döntéshozókkal, szakértőkkel. Ne maradjon le! - automotivesummit.hu
