- Gazdaság
- mono-ipolyfabric kft.
- ipolytölgyes
- range rover
- dekorációs elemek
- gyártás
- belső dekorációs elemek
- autóbelső
Nem készül Range Rover-belső magyar kezek nélkül
További Gazdaság cikkek
- Pécsen füst nélküli termékek új gyártóközpontja jön létre
- Már az ENSZ-főtitkár asztalán van egy rejtélyes magyar innováció
- Nagy Márton elárulta, hogy mi a terve a magyar gazdasággal
- Nemzetközi elismerést gyűjtött be a Kalocsa–Paks Duna-híd építési projektje
- Megszólalt a jegybank Magyarország aranytartalékáról
Az ipolytölgyesi Mono-Ipolyfabric Kft. végzi a legújabb Range Rover- és Range Rover SV-modellek belső dekorációs elemei kizárólagos tervezését és gyártását. A magyar–szlovák határhoz közeli üzembe az Index is betekintést nyert, és képet kapott a gyártás belső folyamatáról. Megtudtuk például, hogy a Mono által több hónapig fejlesztett technológia segítségével egyedülálló módon az alumíniumot összepréselik a fával.
Mi is pontosan a Mono profilja?
A cég az autók belsejét képző, prémiumkategóriás belsőépítészeti dekorációs elemeket gyárt, amelyhez használnak természetes és újraszerkesztett fát, karbont, mesht, alumíniumot, illetve a gyártói igények szerint ezek kombinációját.
Elmondták, hogy minden megrendeléshez egyedi, az autómárkára vonatkozó jegyek alapján és az általuk elvárt módon készítik a dekorációs elemeket. Megrendelésből pedig nincs hiány, hiszen a Range Roverek mellett többek között az Aston Martinokban, a Lamborghinikben, a Mercedesekben, a Jaguarokban, az Audikban, vagy a BMW-kben is megtalálhatók a cég által gyártott belső dizájnelemek. Nem meglepő, hogy az Ipolytölgyesen előállított termékek 99 százalékát az exportpiacokra termelik.
Egy bátor bútorasztalos fejéből pattant ki
A Monót egy francia bútorasztalos, François Bandura alapította 1986-ban Belgiumban, az ipolytölgyesi egységet – amely a cég központi telephelye – 1989-ben hozta létre, vagyis a magyarországi gyártás már több mint három évtizedes múltra tekint vissza.
Kizárólagosság a Range Rovereknél
A Mono idén kizárólagos fejlesztési és gyártási engedélyt kapott a legújabb, ötödik generációs Range Rover és Range Rover SV belső dekorációs elemeire, így a világszinten értékesítésre tervezett, idei 120 ezer darab Range Rover-modellek belső dekorációja mind Magyarországról kerül ki.
Külön érdekesség, hogy a tervezés során az SV modellhez igazi kerámiaport tartalmazó festéket is használtak. A tervezés és a fejlesztés során a fenntarthatósági szempontok is kiemelt figyelmet kaptak. Ennek jegyében időtálló wenge-fát használtak különleges „mozaik marquetry” néven megálmodott geometrikus formavilággal.
Hatmilliárdos beruházás
A cég tavaly hatmilliárd forintos beruházást hajtott végre. A telephelyen a legmodernebb technológiákat alkalmazó gyártóüzem épült, és létrejött egy kutatás-fejlesztési központ, amely az autókba kerülő high tech belső design, díszítőelemek tervezését, fejlesztését végzi. Mindez azért is fontos, mert
a Mono a saját fejlesztéseknek és innovációnak köszönhetően olyan technológiát képes meghonosítani, amellyel beelőzi a versenytársakat
– értesült az Index a gyárbejárás alkalmával. Ezek az innovációk természetesen üzleti titkot képeznek, így további részleteket nem osztottak meg a vállalat elöljárói.
A fejlesztésnek köszönhetően a cég a múlt évhez képest harminc százalékkal növelte a kapacitását. Több mint kétszáz új munkahelyet is teremtettek, így már bő hétszáz alkalmazott dolgozik a vállalatnál.
A Mono 2021-es árbevétele a kapacitásnövelésnek köszönhetően a korábbi évhez képest 25 százalékkal nőtt, elérte 16,9 milliárd forintot (negyvenmillió eurót). Az idei évre mintegy 21,1 milliárd forint (ötvenmillió euró) forgalomra számítanak.
(Borítókép: Joe Scarnici / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images)