Nem készül Range Rover-belső magyar kezek nélkül

afp.com-20211116-PH-GTY-1353570631-highres
2022.10.10. 17:21
Tudta, hogy Észak-Magyarországon található az a gyár, ahol a legújabb Range Rover-modellek dekorációs elemei készülnek? Az ipolytölgyesi Mono-Ipolyfabric Kft. több mint harminc éve működik, és több száz embernek ad munkát.

Az ipolytölgyesi Mono-Ipolyfabric Kft. végzi a legújabb Range Rover- és Range Rover SV-modellek belső dekorációs elemei kizárólagos tervezését és gyártását. A magyar–szlovák határhoz közeli üzembe az Index is betekintést nyert, és képet kapott a gyártás belső folyamatáról. Megtudtuk például, hogy a Mono által több hónapig fejlesztett technológia segítségével egyedülálló módon az alumíniumot összepréselik a fával.

Mi is pontosan a Mono profilja?

A cég az autók belsejét képző, prémiumkategóriás belsőépítészeti dekorációs elemeket gyárt, amelyhez használnak természetes és újraszerkesztett fát, karbont, mesht, alumíniumot, illetve a gyártói igények szerint ezek kombinációját.

Elmondták, hogy minden megrendeléshez egyedi, az autómárkára vonatkozó jegyek alapján és az általuk elvárt módon készítik a dekorációs elemeket. Megrendelésből pedig nincs hiány, hiszen a Range Roverek mellett többek között az Aston Martinokban, a Lamborghinikben, a Mercedesekben, a Jaguarokban, az Audikban, vagy a BMW-kben is megtalálhatók a cég által gyártott belső dizájnelemek. Nem meglepő, hogy az Ipolytölgyesen előállított termékek 99 százalékát az exportpiacokra termelik.

Egy bátor bútorasztalos fejéből pattant ki

A Monót egy francia bútorasztalos, François Bandura alapította 1986-ban Belgiumban, az ipolytölgyesi egységet – amely a cég központi telephelye – 1989-ben hozta létre, vagyis a magyarországi gyártás már több mint három évtizedes múltra tekint vissza.

Kizárólagosság a Range Rovereknél

A Mono idén kizárólagos fejlesztési és gyártási engedélyt kapott a legújabb, ötödik generációs Range Rover és Range Rover SV belső dekorációs elemeire, így a világszinten értékesítésre tervezett, idei 120 ezer darab Range Rover-modellek belső dekorációja mind Magyarországról kerül ki.

Külön érdekesség, hogy a tervezés során az SV modellhez igazi kerámiaport tartalmazó festéket is használtak. A tervezés és a fejlesztés során a fenntarthatósági szempontok is kiemelt figyelmet kaptak. Ennek jegyében időtálló wenge-fát használtak különleges „mozaik marquetry” néven megálmodott geometrikus formavilággal.

Hatmilliárdos beruházás

A cég tavaly hatmilliárd forintos beruházást hajtott végre. A telephelyen a legmodernebb technológiákat alkalmazó gyártóüzem épült, és létrejött egy kutatás-fejlesztési központ, amely az autókba kerülő high tech belső design, díszítőelemek tervezését, fejlesztését végzi. Mindez azért is fontos, mert

a Mono a saját fejlesztéseknek és innovációnak köszönhetően olyan technológiát képes meghonosítani, amellyel beelőzi a versenytársakat

– értesült az Index a gyárbejárás alkalmával. Ezek az innovációk természetesen üzleti titkot képeznek, így további részleteket nem osztottak meg a vállalat elöljárói.

A fejlesztésnek köszönhetően a cég a múlt évhez képest harminc százalékkal növelte a kapacitását. Több mint kétszáz új munkahelyet is teremtettek, így már bő hétszáz alkalmazott dolgozik a vállalatnál.

A Mono 2021-es árbevétele a kapacitásnövelésnek köszönhetően a korábbi évhez képest 25 százalékkal nőtt, elérte 16,9 milliárd forintot (negyvenmillió eurót). Az idei évre mintegy 21,1 milliárd forint (ötvenmillió euró) forgalomra számítanak.

(Borítókép: Joe Scarnici / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images)