„Néhány európai országban kezdünk kifogyni a középdesztillátumokból” – jelezte Josu Jon Imaz vezérigazgató, aki az olajtermékek azon kategóriájára utalt, amelybe a dízelt, a fűtőolajat és a repülőgép-üzemanyagot szokás sorolni. „Az elkövetkező hónapokban magas dízelárakra van kilátás az európai piacokon” – fűzte hozzá az ügyvezető.
Európa régóta nettó importőrje a középpárlatoknak, a fogyasztás általában az évnek ebben az időszakában élénkül meg a téli fűtési kereslet miatt. Az idén kivételesen szűkös a piac a várhatóan kisebb kínálat, és egyes vállalatok azon döntése miatt, hogy a drága földgáz helyett dízelüzemanyagot használnak. Még az Egyesült Államokban is hiány van a készletekből, így nem lesz egyszerű a globális kereskedelemmel kiváltani az orosz exportot, írja a Bloomberg.
Imaz szerint a közelmúltban Franciaországban lezajlott sztrájkok, amelyek miatt a finomítók nem működtek, szintén megszorították a piacot és az import megugrását eredményezték. A mostani helyzetben a Repsol finomítói árrése ebben a hónapban hordónként 26 dollárra emelkedett, ami jóval magasabb a történelmi szinteknél, közölte a vezérigazgató.
Magyarországon is jelentkezhet a hiány
A Népszava megkeresésére Vecsey Sarolta, a Shell Hungary Magyarországért és Szlovéniáért felelős mobilitási igazgatója október elején arról beszélt, a jelenlegi energiapiaci körülmények miatt novemberre akár gázolajhiány is kialakulhat.
Mint mondta, ez részben azzal indokolható, hogy sok ipari fogyasztó elkezdett átállni a gázról a hasonló fűtőértékű, de – még piaci áron is – olcsóbb dízelre.