A bostoni cégalapító elárulta, hogy mi a két sikertényező
További Gazdaság cikkek
- A kormány három betűt ismételget, ami megváltoztatja a világot
- Ekkortól lehet a postákon ingyenesen készpénzt felvenni
- Az államtitkár szerint a vendégmunkások nem fogják kiszorítani a magyarokat
- Lefoglalták a nyomozók a túlárazottnak tűnő, gyorstesztekre szerződő cégek iratait
- Rengetegen nem is tudnak róla, pedig sok autóban van, és életet menthet
Mindezt persze csak úgy lehetett megvalósítani, ha nagyon erős technológiai fejlesztésbe fognak. Az ötletet egy kickstarter kampány követte, amely után jöttek a befektetők is. A történet működött, a cég erőre kapott, olyannyira, hogy amikor kijöttek egy újabb változattal, a Form2-vel, akkor ennek a gyártását már Magyarországra hozták, méghozzá a Videotonba.
Ezek a nálunk gyártott nyomtatók sztereolitográf technológiát alkalmaznak, vagyis egy fényre érzékeny folyadékot lehet beletölteni és lézer segítségével térhálósodik ki a folyadék szilárddá.
Vagyis a folyamat során az UV-fényre keményedő műgyanta rétegenként megszilárdul a levilágítás helyén, és az egymásra épülő rétegek végül egy egészet alkotnak. Gyakorlatilag be lehet önteni mintegy húsz különféle anyagot, attól függően, hogy éppen milyen tárgyat akarnak „nyomtatni”.
A kérdésre, hogy ezek milyen területeken használhatók, a társalapító azt mondja: van ebben mérnöki prototipizálás, fogászati felhasználás, audiológia, modellezés és filmkészítés. Ez utóbbinál arra kell gondolni, hogy például az animációs filmeknél a figurákat ezzel az eljárással kinyomtatják és velük a jeleneteket lemodellezik.
A 3D-nyomtatógyártó cégnek aztán lett egy leányvállalata Magyarországon, amely elsősorban szoftverfejlesztéssel, supporttal és kereskedelmi tevékenységgel foglalkozik. A budapesti iroda idén már mintegy száz embernek ad munkát, a leányvállalatot pedig Tajti Ferenc alapította Lakatos Dáviddal. Ferenc ezt követően csatlakozott a Tuliphoz és Natan Linderhez, hogy segítsen újra felépíteni egy európai bázist, a Tulip magyarországi leányvállalatát.
Tulip, megfejtés a gyártáshoz
Natan Lindert továbbra sem hagyta nyugodni kreativitása – mesélte az Indexnek. Miután nagyon sokat foglalkozott magával a gyártás kérdésével, például a sikeres első cégénél, a Formlabsnél, ezért dolgozott ki egy új terméket. Eleinte többféle megoldásban gondolkodtak kollégáival, míg eljutottak a mostani platformos megoldáshoz.
A mai digitalizált világ felszívta az összes informatikust a munkaerőpiacról. A kérdésre, hogy megengedhetik-e maguknak az ügyfeleik, hogy bevezessenek egy új szoftvert, a cégvezető elismerte, ez igaz, hiszen ma nincs már álláskereső fejlesztő. Éppen ezért olyan alkalmazást kínálunk, amihez nem kell informatikus. Pofonegyszerűen működik, a végfelhasználó magának állíthatja össze a munkafolyamatokat.
Ahhoz, hogy ezt felépítsék a platformunkon, nem kell nekik szoftverfejlesztőnek lenni
– magyarázza az ötlet lényegét Tajti Ferenc.
Mi arról gondoskodunk – vette át a szót Natan Linder –, hogy mindenféle eszköz, amit a mérnökök, gépkezelők vagy bármilyen gyári munkás használ, össze legyen kapcsolva a számítógéppel. Ezt hívja ma a szakma digitalizációnak, én úgy szoktam mondani, hogy kilépünk a vakságból. És bármi összekapcsolható ezzel a megoldással, gépek, robotok, szerszámok, kamerák, szenzorok, mérőeszközök, kapcsolók, de a felsorolás még hosszan folytatható.
Sokat dolgoztunk és dolgozunk is még azon, hogy kompatibilisek legyenek a gyártósorokon használt harmadik fél által forgalmazott eszközök a mi szoftverünkkel. Segítségünkkel az összes folyamat digitálisan tervezhető, optimalizálható, monitorozható és mérhető.
Az a helyzet, hogy a gyártásban a versenyképesség megőrzéséhez technológiai fejlődésre van szükség. Ez egy kényszerpálya, mert nincs elég szakképzett munkaerő.
Miért éppen Budapestet választották?
Európában Magyarország mellett még Németországban is van egy leányvállalatuk, amúgy Bostonban van a cég székhelye. Több szempontból is ideális helyszínnek tartják Budapestet. Egyrészt jó a földrajzi elhelyezkedése, innen könnyen el lehet jutni Európa bármely pontjára, másrészt sok a tehetséges magyar munkaerő, harmadrészt pedig vannak itt partnereik, ügyfeleik.
Végül arra a kérdésre, hogy mi a személyes sikereinek a titka, Linder némi gondolkodás után azt válaszolta, erre nagyon sok közhelyet mondhatna, amik igazak is, de, hogy mondjon valami érdekeset, szerinte a két legfontosabb alapelvük a következő:
Az első: legyél annyira közel az ügyfeledhez, amennyire csak lehet. A második pedig, hogy építsd ki a megfelelő cégkultúrát.
A Tulip mint lendületes startup van jelen a nemzetközi piacon, és a vállalatvezetők becslése szerint már közel az unikornis lét, vagyis amikor a cég értéke eléri az egymilliárd dollárt.
(Borítókép: Szollár Zsófi / Index)