A kormány a vártnál hamarabb kivezetheti a benzinárstopot

ZFC1855
2022.11.29. 18:53
A Mol százhalombattai finomítója műszaki hiba miatt 50-55 százalékos kapacitáson termel. Amennyiben a helyzet nem változik rövid időn belül, decemberre az ársapka is fenntarthatatlanná válhat, állítják a szakértők.

A hatósági ár eltörlése most nem fájna nagyon a vásárlóknak, mivel éppen helyrebillen a piac, az olaj hordónként 80 dollár körüli ára jóval alacsonyabb annál, mint amikor egy éve ársapkát kapott a normál benzin és a normál gázolaj – mutatott rá a Világgazdaság.

Mi vezetett a mostani helyzethez?

Például az, hogy az ársapka bevezetésekor az importőrök gyakorlatilag kivonultak, így a Molnak kellett saját termelésből biztosítania minden igényt. Ennek megvolt az ára, nyáron leapadt az ország üzemanyag-tartaléka, hogy mindenkit ki tudjanak szolgálni a mezőgazdasági és turisztikai csúcsszezonban.

A helyzetet súlyosbította, hogy azok a viszonteladók, akiket a Mol hatósági áron szolgált ki, továbbértékesítették a terméket, mindenfajta kontroll nélkül, mondták az Indexnek az ágazatra jó rálátással rendelkező források.

És akkor még ott vannak a gazdasági szankciók, amelyek ellátási krízist idézhetnek elő: az Európai Unió kőolajimportjának 27 százaléka orosz, a dízelé pedig 10 százalék. Ezek hiányában jelentős áruhiány keletkezhet az öreg kontinensen.

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára szerint vissza kell állítani a hazai üzemanyagpiac egyensúlyát. Ez a jelenlegi áruhiányos helyzetben a kereslet szűkítésével, vagyis a kedvezményes áron tankolók körének szűkítésével, valamint a kedvezményes árképzés felülvizsgálatával érhető el – tette hozzá a lapnak.

A Miniszterelnökség az ATV érdeklődésére elmondta, hogy a kormány januártól csak abban az esetben tudja fenntartani a benzinárstopot, ha az Oroszországból érkező kőolajszállítás zavartalan, a százhalombattai finomító pedig folyamatosan működik.

A Mol sajtóosztálya arról tájékoztatott, hogy a tankerautói folyamatosan úton vannak, és az exportra szánt üzemanyag mennyiségét is korlátozzák. A vállalat a normál időszakokhoz képest most 15-20 százalékkal több üzemanyagot szállít partnereinek, vagyis ennyivel magasabb a fogyasztás az ársapka előttinél.

Az Index elsők között tekinthette meg az olajcég vecsési kútját. A Vecsés 2 nevű olajkút napi 100 köbmétert termel, de a tervek szerint folyamatosan emelik a kitermelési mennyiséget.

Kollégánk kérdésére, hogy ez az egy kút hány százalékát adja a hazai termelésnek, Homonnay Ádám, a Mol Magyarország kutatás-termelés igazgatója úgy fogalmazott: a negyvenes évektől eltekintve soha nem volt energiafüggetlen Magyarország, sokkal nagyobb az igény, mint a rendelkezésre álló forrás.

„Nagyságrendileg, ha 100 darab ilyen kút lenne, azzal lehetne lefedni az ország igényét” – jelezte az igazgató.

Tartalékon megy a finomító

Az elmúlt napokban számos hír megjelent a sajtóban a százhalombattai finomító karbantartásáról is.

Az Index a Moltól megtudta: a finomító körülbelül 55 százalékon üzemel, hiszen egy tervezett karbantartási folyamat közben olyan meghibásodást észleltek, ami miatt újabb javításokra van szükség. Információink szerint legkorábban december 2-ától termelhet ismét teljes kapacitással az üzem. A tervek szerint addigra fejezik be az egyik legkényesebb üzem, a HDS karbantartását.

A Mol Zrt. közleményében leírta: a cég számára Magyarország működése és ellátásbiztonsága a legfontosabb, ezért átmeneti korlátozásokat vezetnek be, hogy továbbra is el tudják látni az autósokat. Ezért átmenetileg felfüggesztették bizonyos kis kutak, a viszonteladó ügyfelek egy részének kiszolgálását.

Az érintett 194 viszonteladóval szemben a Molnak kiszolgálási kötelezettsége nincs, de a hatósági ár életbelépését és az importkiesést követően szerződést kötöttek velük,

EZ AZ ÜGYFÉLKÖR AZ ÖSSZES HAZAI TÖLTŐÁLLOMÁS 10 SZÁZALÉKÁT TESZI KI.

A Mol szerint ezen a héten teljes kapacitással üzemelhet a finomító

Zavartalanul folyik a Mol viszonteladói kiszolgálása Magyarországon, azokkal a szerződött partnereikkel, akiknél mennyiségi lekötéseik voltak, vagy ellátási kötelezettségük van. Ugyanakkor a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója szerint oda kell figyelniük a készletgazdálkodásra, mivel a százhalombattai finomító még mindig nem működik százszázalékos kapacitással. Ha a tesztek sikeresek, ettől a héttől indulhat újra teljes kapacitással a létesítmény.

Bár nincs Magyarországon üzemanyag-ellátási probléma, a Molnak egyszerre kell végrehajtania egy készlet- és egy logisztikai optimalizálást. A kétezer töltőállomásból körülbelül 1750-et a Mol lát el, ehhez pedig 144 tankautót használnak országszerte

 – tudatta Bacsa György, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója.

Az igazgató ezzel kapcsolatban kiemelte: a viszonteladói kiszolgálást zavartalanul folytatják a szerződött partnereikkel, és akiknél mennyiségi lekötéseik voltak, vagy ellátási kötelezettségük van, ellátják. Azoknál viszont ideiglenes korlátozásokat kellett bevezetniük, akikkel olyan keretszerződéseket kötöttek, amelyben eleve kijelentették: lesznek olyan időszakok, amikor nem tudnak szállítani.

(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)