Válogatás nélkül kiosztottak mindenkit a kisbenzinkutasok

DMOHA20180125020 másolat
2022.12.07. 13:04
A kommunikáción alapuló politizálást be kell fejezni, ez pedig nemcsak a magyar kormányra vonatkozik, hanem a magyar ellenzékre is – ezzel a mondattal összegezte az Index megkeresésére Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke a kedd esti döntést, amely értelmében mostantól piaci árat kell fizetni a benzinkutakon.

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter kedd este bejelentette: kivezetik a benzinársapkát. Mostantól senki sem tankolhat 480 forintért magyar benzinkúton. Egész egyszerűen tarthatatlanná vált a helyzet a magyar benzinkutakon, és már az ellátásbiztonság volt a kérdés a Mol elnök-vezérigazgatója szerint is. Ahogy fogyott az üzemanyag a kutakon, úgy zártak be sorra a töltőállomások, a kezelhetetlen helyzet pedig odáig vezetett, hogy a kormánynak közbe kellett lépnie.

Hónapokba telik, mire helyre áll a rendszer

Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke a kedd esti döntést úgy foglalta össze, jelenleg az biztosan látszik, hogy a kormány most a szakadék széléről az utolsó pillanatban rántotta el kormányt”.

Úgy véli, ennek a több mint tíz hónapnak egy nagyon fontos tanulsága biztosan van: „a kommunikáción alapuló politizálást be kell fejezni”. Szerinte a tényeket és a reálpolitikát elemző politikát kell előtérbe helyezni.

Ez pedig nemcsak a magyar kormányra vonatkozik, hanem a magyar ellenzékre is, a teljes magyar politikai elitnek el kell azon gondolkodnia, hogy egyszer s mindenkorra a reálfolyamatokat kell alapul venni. Nem marketingkommunikációt kell folytatni a politikának

– fogalmazott az Index megkeresésére az FBSZ elnöke, aki szerint az országos üzemanyag-ellátásnak időbe telik, mire helyreáll, „hiszen egy bedőlt rendszert kell most újraindítani, de a helyzet nem reménytelen” – fogalmazott.

Egri Gábor szerint a Mol 7 milliárd dollárnyi nyereséget termelt (2021-22 között) ebben az időszakban, a kis benzinkutak pedig becsődöltek, szerinte ezeket a piaci viszonyokat helyre kell állítani. „Ezért ajánlottunk stratégiai együttműködést a Molnak még tavasszal, és szeretnénk folytatni velük az egyeztetéseket” – emelte ki.

Jelenleg nem árverseny van Magyarországon, hanem ellátási. Árversenyről akkor tudunk beszélni, ha a vásárlók a bizalmukat is visszanyerik. Az importot pedig a piaci helyzet határozza meg, és jelenleg Európában nincs üzemanyagbőség. Akik korábban ideexportáltak, az elmúlt 13 hónapban megtalálták a piacukat máshol, őket úgy tudjuk visszaszerezni, hogy – a piaci törvények szerint – magasabb árat kell ajánlanunk, mint amit máshol megkapnának

– fogalmazott Egri Gábor, aki szerint jelenleg most úgy néz ki a helyzet, hogy a kis benzinkutak mostantól meg tudják már keresni a külföldi importőröket, hiszen megéri kedd 23 órától Magyarországra importálni, „ezek korábban már biztosították a kis kutak ellátását”.

Az FBSZ elnöke szerint a statisztikák alapján Európában körülbelül 90 finomító van, és ezek teljesen fel vannak töltve nyersanyaggal, így teljes kapacitással tudják üzemeltetni a termelésüket.

Ezért a várakozása szerint januárban-februárban kialakul egy egészséges egyensúly.

„Ezt februárra várom, de nagyon komoly recessziós nyomás is van most a piacon” – zárta Egri Gábor a nyilatkozatát, aki szerint lassan eljöhet a piac stabilizálódása.

(Borítókép: Mohai Balázs / MTI)



  • Hírek
  • Hírek