Üzemanyagárstop: az ügyeskedésnek vége, áruhiány azonban továbbra is lehet

BJASZ20221012002
2022.12.07. 14:19
Üdvözlik az üzemanyagárakra vonatkozó hatósági árak eltörlését a fuvarozók. A döntés értelmében szerda reggel már piaci árak mellett lehetett tankolni. Az Indexnek nyilatkozó érdekképviselet szerint a lépés elejét veheti a piacot torzító ügyeskedésnek, a Mol egy korábbi intézkedése nyomán azonban az áruhiányra vonatkozó veszély továbbra is fennáll.

Egészen biztos, hogy pozitív hatása lesz. Várhatóan a következő hetekben normalizálódhat a hazai üzemanyag-ellátás, ami nemcsak a fuvarozásra, hanem a teljes lakosságra nézve is kedvező hír – mondta az Indexnek az üzemanyagárak vonatkozó hatósági árak eltörlésére reagálva Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára. „Hernádi Zsolt Mol-elnök a keddi esti sajtótájékoztatón pontosan azt fogalmazta meg, amit mi is hónapok óta mondunk, hogy melyik a jobb, ha olcsó az üzemanyag, de nincs, vagy ha drágábban ugyan, de elérhető” – jegyezte meg.

Hozzátette: biztos benne, hogy megszűnnek azok a „piactorzító hatású ügyeskedések”, melyek eredményeképp egyes fuvarozóvállalkozások kevésbé jogkövető magatartást követve olcsóbb üzemanyaggal igyekeztek versenyelőnyt kovácsolni maguknak.

A főtitkár szerint jól látható folyamat, hogy a hatósági, illetve a piaci ár közötti rés csökkent a nyáron tapasztalható szinthez képest.

Hétvégére helyreállhat a rend

A magasabb ár következtében a lakossági fogyasztás egy része várhatóan eltűnik a piacról, illetve egy racionális felhasználás érhető majd tetten – vetítette előre a főtitkár. Továbbá értelmét veszíti a mezőgazdasági vontatók tekintetében is tapasztalt ügyeskedés. „Mindez keresletcsökkenést generálhat, aminek eredményeként viszonylag gyorsan rendeződhet a helyzet a kutakon.”

Információk szerint a Mol százhalombattai finomítója szerdán már ismét teljes kapacitáson üzemelt, és ha után tudják tölteni a kutak készleteit, akkor megszűnhetnek azok a leürülések, amelyek az elmúlt napokban tapasztalhatók voltak.

Ideális esetben a hétvégére az ország kúthálózata eljuthat arra a szintre, hogy minden egység stabilan rendelkezik megfelelő mennyiségű üzemanyaggal

– mondta.

Még fennáll a korlátozás, ami áruhiányhoz vezethet

A kamionok és teherautók azonban egyelőre nem minden esetben tudnak stabilan szállítani. A Mol november 18-tól 100 liter/tranzakcióban limitálta a magasnyomású kútoszlopain vásárolható gázolaj mennyiségét. A korlátozás azokat a személy- és áruszállító vállalkozásokat sújtja, amelyek március óta már nem az ársapkás, hanem a piaci áron értékesített üzemanyagot vásárolhatják, és munkaeszközükhöz kizárólag dízelüzemanyagot használnak. Mindez pedig épp a karácsonyi időszakban vezethet áruhiányhoz – közölte akkor az MFKE. Árvay Tivadar pedig arra hívta fel a figyelmet, ez a probléma továbbra se oldódott meg, így az áruhiány damoklészi kardja ott lebeg a fejünk felett.

A mai napon kezdeményeztük a Molnál, hogyha egyelőre nem is oldja fel teljesen, de legalább 200-300 literre emelje fel az egyszeri tankolással vásárolható gázolaj mennyiségét. Álláspontunk szerint ez elengedhetetlen a napi működés normalizálódásához.

A fuvarozók azonban egyelőre azonban azt a választ kapták, hogy a Mol nem kíván változtatni a 100 liter/tranzakció limiten. Ez a korlátozás viszont továbbra is arra kényszeríti a vállalkozásokat, hogy naponta többször küldjék a járműveiket tankolni, ami jelentős időkiesést és felesleges kilométereket – pluszköltséget – jelent, továbbá tervezhetetlenné teszi a gépkocsivezetők szigorúan szabályozott munkaidejét. „Épp ezért a 100 liter/tranzakció limiten záros határidőn belül puhítani kell” – hangsúlyozta a főtitkár.

Mindez fontos az ellátási lánc minél stabilabb működése miatt. „Tegnap több cég is jelezte felénk, hogy állnak az autóik, mert száraz a tankjuk. Az ársapka kivezetése épp ezért egy lényeges dolog, mert az üzemanyag-ellátás normalizálódása megszüntetheti az ilyen problémákat, és rövid távon rendeződhet a fuvarozók helyzete” – mondta Árvay.

Leszögezte ugyanakkor, hogy az üzemanyagár-sapka nem hordoz magában további fuvardíj-emelkedést, hiszen a fuvarozók március óta piaci áron tankolnak, így költségszintjük nem változik. „A megfelelő üzemanyag-ellátás visszaállítása a fő szempont, illetve, hogy ne csak 100 litert lehessen egy alkalommal tankolni” – jegyezte meg Árvay Tivadar.

(Borítókép: Jászai Csaba / MTI)