- Gazdaság
- nyersanyagpiac
- energia-veszélyhelyzet
- energiaválság
- dízel
- dízelautó
- kőolaj
- kőolajkereskedelem
- gázolaj
Addig-addig variáltak Brüsszelben, hogy a végén dízelhiány lehet
További Gazdaság cikkek
- A nagy ingatlanpiaci dilemma: megzabolázhatók-e az elszabadult árak?
- Havi egymillió forintos fizetéssel csábítanának dolgozókat a budapesti karácsonyi vásárra
- Nyitott a munkahelyváltásra a fehérgalléros dolgozók többsége
- Visszavonta a Mol minősítését a Moody’s
- Felolvasták Nagy Mártonnak, melyek most a legnagyobb problémák a vállalkozók szerint
2022 decemberének első tíz napjában az Európai Unió és az Egyesült Királyság összesen 16 millió hordó dízelüzemanyagot importált tengeri úton. Ennek a terméknek a beszerzési mennyiségéből sorra dőlnek meg a rekordok. Ugyanakkor Brüsszel döntött a kőolajtermékek szankcionálásáról. Ezt decemberben el is fogadta az összes tagállam, köztük Magyarország is.
TEHÁT A SZANKCIÓT ELFOGADÓ TAGÁLLAMOK NEM EXPORTÁLHATNAK OROSZ KŐOLAJTERMÉKEKET. kivétel csak a vezetéken érkező nyersolajra van.
Számtalan elemző felhívta arra a figyelmet, hogy az európai üzemanyag-ellátás már régóta strukturális gondokkal küzd, a gázolaj jelentős részét importálni kényszerülnek. Kőolajtermékből a decemberi behozatal közel negyven százaléka orosz forrásokból származik, ez nagyjából a novemberi aránnyal egyezik meg.
A decemberi import naponta 1,8 millió hordó körül alakult. Innen nézve a kontinens túloldalán az egyik spanyol olajfinomító vezetője is úgy látja, hogy az orosz dízelellátás kiesése és a franciaországi üzemanyag-termelés akadozása miatt Európa egyes részein probléma adódhat a gázolajjal.
Szankciók kijátszása
A nem orosz gázolajimport túlnyomó része a Közel-Keletről és Ázsiából származik. Az orosz dízel egyik legnagyobb exportálója Törökország. A Facts Global Energy tanácsadó cég szerint a jövőben, a szankciók életbelépése után többek között Törökországon keresztül lehet majd kijátszani a büntetőintézkedéseket. Az ország az orosz nyersanyagot saját finomítóiban dolgozza majd fel, és azt exportálja tovább Európába.
Az Indexnek nyilatkozó piaci szakértő szerint a szankciókat más térségekből is meg lehet kerülni, hiszen a kőolajtermékek esetén a késztermékből az adalékanyagok miatt lehetetlen később megmondani, hogy milyen eredetű nyersanyagból állították elő. „Azt konkrétan tudjuk: vannak a Közel-Keleten olyan országok, akik rendszeresen megveszik az orosz nyersolajat, amit finomítva, késztermékként adnak el Európának. A molekulát nem lehet felcímkézni” – nyilatkozta az Indexnek egy, a piaci körülményeket nemzetközi szinten ismerő forrás. Ráadásul a kőolajtermékek rugalmasabban szállíthatók, mint a földgáz, nem kell hozzá pluszinfrastruktúra.
Vannak nehézségek, de pánikra nincs ok
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint már a jogszabályi kötelezettség előtt is igyekszik az európai piac felkészülni erre a helyzetre. Az átállásra biztosított türelmi időnek köszönhetően nem egyik pillanatról a másikra kell új importútvonalakat találni. Emiatt lehet remélni, hogy Európa elébe megy a dízelmizériának. A főtitkár felhívta arra is a figyelmet, hogy a gázolajtípusú termékek jelentős részét a tüzelőolaj teszi ki, amely gyakori árunak számít Nyugat-Európában.
Ezek a középpárlatok segíthetnek a dízeligény kielégítésében, mivel adalékanyaggal a tüzelőanyagból dízel állítható elő
– mondta az Index megkeresésre Grád Ottó, aki szerint Közép-Kelet-Európában más a helyzet: itt elképzelhető, hogy lesznek nehézségek.
AZ IMPORTMENNYISÉG EGY RÉSZE NEM FOG UGYANOLYAN SZINTEN RENDELKEZÉSRE ÁLLNI, MIVEL AZ OROSZ KŐOLAJBÓL SZÁRMAZÓ TERMÉKek NEM EXPORTÁLHATÓk FEBRUÁR UTÁN.
Emiatt nagyobb mértékben kell a hazai termékekre, illetve termelésre támaszkodni, alternatív lehetőségeket keresni. Ha a korábbi évek átlagos adatait nézzük (tehát a normál piaci állapotokat), akkor kijelenthető: a finomítói termelés hetven, az import pedig harminc százalékkal járult hozzá a magyarországi ellátáshoz. A brüsszeli szankciók miatt az Oroszországból származó kőolajtermékek beszerzését máshonnan kell megoldani.
Az importőrök most nem fognak árkorlátba ütközni, ugyanakkor ha nem lehet a korábbi mennyiséget behozni, akkor a klasszikus importcsatornákon túlra kell kiépíteni a beszerzési útvonalakat. Az importőröknek meg kell keresniük a forrásokat, amiket használni tudnak
– ismertette Grád Ottó. A főtitkár szerint óhatatlanul átalakulás fog jönni a piacokon, és reméli, hogy dízelhiány nem alakul ki. Hangsúlyozta: a piaci szereplők kaptak időt. „Alapvetően optimista vagyok, mert ez a folyamat nem tegnap kezdődött. Jó példa erre, hogy a földgáz területén is történtek jelentős változások” – emlékeztetett.
Dízel Európai Unió, harmonizált fogyasztói árindex (HICP)
source: tradingeconomics.com
Mi lesz az emberekkel?
Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu vezetője szintén elképzelhetőnek tart dízelhiányt rövid távon. Az Indexszel megosztotta, hogy gyakorlatilag az egész európai nyersanyagpiac ezen dolgozik most, és szerinte is nagy átrendeződés várható a közeljövőben. Ugyanakkor úgy véli, hogy a lakosságot nem fogja olyan mértékben érinteni, mint az, amely a múlt év utolsó negyedévében volt tapasztalható.
További probléma, hogy nagyon sok ipari vállalat átállt a működése során a gázról a gázolajra. Ez pedig jelentősen növelte a keresletet, ami már októberben is érezhető volt. Rövid távon elképzelhető hiány, ám ezt nagykereskedelmi szinten kell lemeccselni, és nem csak Magyarország problémája
– húzta alá Bujdos Eszter.
Knezsik István, a Magyar Gépjárműiportőrök Egyesülete és az Autós Nagykoalíció elnöke szerint az új autók forgalomba állításánál jelentősen csökkent a dízeltípusúak aránya az elmúlt időszakban. Ez a trend egy idő után a használt autóknál is jelentkezni fog. Most többe kerül egy gázolajjal működő autó, mint egy benzines, ám mostanában számos probléma van a szektorban: „Az a baj, hogy maga az autó drága, és hozzá az üzemanyag is” – hangsúlyozta.
Magyarországon arányaiban több a dízelautó, mint a környező országokban, és mostanában egyre többször látunk valamilyen termékből hiányt a piacokon. Így pedig nagyon nehéz előre megmondani, hogy mi várható
– fogalmazott az Indexnek az elnök. Ugyanakkor nagyon fontos kiemelni: Európában az áruszállítás jelentős része közúton zajlik, elsősorban csak és kizárólag dízelkamionokkal történik a szállítás. Az autóipari szektorban mindig az aktuális trendek – beleértve a nyersanyagok elérhetőségét is – határozzák meg a piac alakulását.
(Borítókép: Stiller Ákos / Bloomberg / Getty Images)