Betörtek a startupok az erotika piacára

2023 sextech 0213.png
2023.02.14. 19:40
Kevés olyan ágazat van, amely nemcsak válságálló, hanem fejlődni is képes. Szinte az életünk minden területére begyűrűzik a technológia, amely alól a hálószobánk sem képez kivételt. Bőven akadnak olyan vállalkozások, startupok, amelyek hasítanának egy szeletet a társadalom intim élvezeteinek dollármilliárdos piacából.

Könnyen beletörhet a bicskája annak, aki megpróbálja megbecsülni a szexuális jóléti termékek piacát, mivel megannyi terméket foglalhat magában, az azonban biztos, hogy értéke több tízmilliárd dollárra tehető. Egyes becslések szerint a globális piac értéke a 29 milliárd dollárt közelítette, 2027-re pedig 108 milliárd dollárra nőhet, ehhez jelentősen hozzájárulhat az online értékesítés.

Habár friss adatokkal egyelőre nem rendelkezünk, 2020-as kutatásunkból az derült ki, hogy az erotikus termékeket értékesítő webshopunknak vásárlói 58 százalékban férfiak voltak, 41 százalékban pedig nők, a megrendelők kevesebb mint egy százaléka nem osztotta meg nemi hovatartozását. Leginkább 26–45 év közöttiek vásároltak a vizsgált időszakban ilyen termékeket, és a vásárlók 80 százaléka tartós párkapcsolatban élt. Főleg a városiak rendelnek online ilyen termékeket, általában évente egyszer – ismertette Boruzs Ákos, a vágyaim.hu marketingvezetője, aki a legtöbbet eladott termékek közé a női szexjátékokat, vibrátorokat, libidónövelőket, illetve az óvszereket és síkosítókat sorolta. 

A szexuális jóléti termékek piacának több mint 99 százalékát a férfióvszerek teszik ki, ugyanakkor a jövőben növekedhet a nőknek gyártott termékek részesedése.

A közösségi média kampányai, a figyelemfelkeltő kezdeményezések és az véleményvezérek munkája is jelentősen támogatja a vásárlói kör bővítését. Az óvszerek és síkosítók fejlesztése során hangsúlyos szerepet kapnak az irritációt, allergiát nem okozó anyagok, de a gyártók figyelembe veszik a környezettudatos vásárlók igényeit, így organikus alapanyagokkal dolgoznak, és a csomagolásra is nagy figyelmet fordítanak. Nagy kereslet van vegán termékekre ebben a szektorban is: a Holland&Barrett még 2009-ben dobta piacra Nagy-Britannia első veggie condomját. 

A nemi betegségek és a nem kívánt terhesség megelőzésére szolgáló eszközök mellett jelentős részt hasítanak a szexjátékok. Boruzs Ákos szerint fontos, hogy ezek nem nevezhetők segédeszközöknek, „mivel egy alapvetően jó élményt segítenek magasabb szintre helyezni”. Európai és amerikai gyártók egyaránt innoválnak, a termékfejlesztésekben kulcsszerepet töltenek be a technológia újítások, a digitalizációban rejlő lehetőségek maximális kiaknázása, az okosfunkciók beépítése, az eszköz pedig okostelefon segítségével szabható személyre és irányítható is.

Nagy hangsúlyt fektetnek az anyagokra és a dizájnra is, a Holland&Barrett tavaly debütált a vegánbarát, zöldség alakú vibrátorokkal a felnőttjátékok piacán. Boruzs Ákos megjegyezte, hogy az erotikus ruhák, fehérneműk és a BDSM-hez kapcsolódó termékek választásánál is egyre inkább visszaköszönnek a fenntarthatósági és vegán szempontok. 

Recesszióbiztos piac

Boruzs Ákos elmondta, hogy a termékek döntő hányada Kínában készül, így a szektornak jelentős devizakitettsége van, amely elkerülhetetlenül beépül az árakba az infláció emelkedése mellett, valamint az alapanyagok árának emelkedése is számottevő tényező.

Ugyanakkor a drágulás nem szegi a vásárlók kedvét, ezért recesszióbiztos piacról beszélünk, ahogy az alkohol és a dohánytermékek esetében is. A szakértők szerint a szektor ütésálló, mert fókuszában alapvető szükséglet áll, elég csak a felnőttfilmek sikerére gondolni. A vágyaim.hu marketingvezetője beszélt arról is, hogy az átlagos kosárérték náluk 20 ezer forintra tehető, a felnőttjátékokra akár egy okostelefon árát is el lehet költeni.

A 2008-as pénzügyi válság számos ágazatban gondokat okozott, azonban a szextech egyike volt annak a kevés szektornak, amelyeket nagyrészt nem érintett a recesszió. Hasonló trend volt megfigyelhető a koronavírus-járványt követően is, amikor is újra löketet kapott.

Alapszükségletre épít az innováció

Napjainkra számos területtel összefonódott már a technológia, így a pénzüggyel, amiből született a fintech; az oktatással, amely létrehozta az edtechet, vagy éppen az egészségüggyel, amelynek köszönhető a healthtech. Bizonyára kevesebben találkoztak a sextech fogalmával, pedig ha rákeresünk a Twitteren erre a hashtagre, akkor gyorsan rádöbbenünk, hogy mennyi innováció van ezen a tabunak számító területen, amely mögé mostanra több híresség is beállt. Az amerikai színésznő, Gwyneth Paltrow webshopjában szexuális kiegészítőkre is lehet bukkanni szép számmal, a szektor felkeltette Lily Allen érdeklődését is. Cara Delevingne pedig a női szexjátékokat gyártó Lora DiCarlo társtulajdonosa és kreatív tanácsadója.

Ahogy sok területen, úgy a szextechnél is jelentős változásokat hozhat a Z generáció, amelynél a korábbi generációkhoz képest sokkal jobban előtérbe kerül a sokszínűség és a befogadás. 

A társadalom ugyan egyre nyitottabbá válik, azonban ez korántsem elegendő, a fejlődéshez szükség van innovációkra is.

Startupok és innovátorok egyaránt teljes mellszélességgel dolgoznak a szexuális élmény javításának lehetséges technológiai megoldásain, amelyek nagy szolgálatot tehetnek az emberi szexualitás megértésében és szexuális problémák kezelésében is. Habár a piac növekedése töretlen, az induló vállalkozásoknak nem olyan egyszerű a termékeket reklámozni, amelyek sok esetben 18-as karikásak. Az Apple Store és a Google is felvette a kesztyűt a szexuális tartalmat nyújtó alkalmazásokkal szemben. 

A technológia jelentősen segítheti az ismerkedés folyamatát, elég csak a különböző társkereső oldalak népszerűségére és az azok mögött álló szoftverek működésére gondolni. Ezenfelül a „szövegtenyésztő” ChatGPT nemcsak udvarlós, csajozós szövegek területén képes sziporkázni, hanem olyan szerelmes leveleket is ír bárki helyett, hogy sokak fejében meg se fordulna, hogy azt robot írta. Az egyik TikTok-felhasználó az OpenAI termékét a Tinder jövőjének nevezte. 

A mesterséges intelligencia integrálásával a szexbabák a jövőben szexrobotokká válhatnak, amelyek beszélnek, reagálnak az érintésre, emlékeznek a preferenciáikra, és testre szabható személyiségjegyekkel rendelkeznek a „félénktől” és „humorostól”, az „intellektuálistól” és „kalandvágyóig”.

Az anyaghasználat már rendkívül profi, azonban a mesterséges intelligencia térhódítására ebben a szektorban Boruzs Ákos szerint még legalább három évet biztosan kell várni. 

(Borítókép: Index)