Csúnyán megbírságolta az MNB az egyik biztosítót

2023.04.13. 11:59
Az MNB 150 millió forint bírságot rótt ki az Uniqa Biztosító Zrt.-re többek között az életbiztosítások értékesítését és a gépjármű-kárrendezést érintő hiányos tájékoztatás, egyes termékek nem megfelelő szerződési feltételei, illetve informatikai biztonsági hiányosságok miatt – tájékoztatott a jegybank csütörtökön.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) átfogó vizsgálatot végzett az Uniqa Biztosító Zrt.-nél (Uniqa Biztosító) 2019. szeptember 20-tól a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot áttekintve. A jegybank az Uniqa Biztosító kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) állománykezelésével összefüggésben megállapította, hogy a kárnyilvántartó és kötvénynyilvántartó szerv, illetve az üzemben tartó felé – a szerződés létrejöttének, megszűnésének, valamint a díjfizetés elmulasztásának eseteiben – nem látta el megfelelően a tájékoztatási kötelezettségét.

A jegybank megállapította, hogy az Uniqa Biztosító gépjármű-biztosítási károk nyilvántartására szolgáló rendszerei a kárrendezés szempontjából

több fontos adatot nem rögzítenek, illetve a nyilvántartások számos esetben egymásnak ellentmondó, illetve helytelen adatokat tartalmaztak.

A vizsgálat alapján az Uniqa Biztosító több tekintetben nem felelt meg az informatikai rendszer védelméről szóló jogszabályi rendelkezéseknek.

Az MNB az Uniqa Biztosító casco- és befektetési egységekhez kötött nyugdíjbiztosítási termékeinél is hiányosságokat talált az általános szerződési feltételek tartalmi elemeit illetően. A unit-linked életbiztosítási termékek állománykezelése terén emellett az ajánlattól eltérő elfogadás nyilvántartásával, a szerződők felé fennálló éves tájékoztatási gyakorlattal, valamint a díjmentesítés végrehajtásának belső szabályozottságával kapcsolatban merültek fel hibák – sorolta az MNB.

Az ügyfelek tájékoztatása sem volt megfelelő

Több szempontból sem bizonyult megfelelőnek az ügyfelek tájékoztatása például azok számára, akik a cégnél már meglévő megtakarítási jellegű életbiztosításuk mellé új, hasonló jellegű szerződést kötöttek, és a korábbi szerződésüket visszavásárlással megszüntették vagy annak díjmentesítésére, illetve szüneteltetésére került sor. Jogszabálysértést állapított meg a vizsgálat az ügyfelek szerződéskötést megelőző tájékoztatását szolgáló kiemelt információkat tartalmazó dokumentum, az alkalmassági nyilatkozat, a termékismertető tartalma, valamint kgfb esetén a károsultak számára nyújtott tájékoztatás terén is.

Emellett hiányos volt az Uniqa Biztosító panaszkezelési szabályzata is, nem minden esetben válaszolták meg határidőben az ügyfélpanaszokat, illetve a panasz elutasítása esetén nem teljeskörűen tájékoztatták a fogyasztókat a rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségekről.

A jogsértések miatt a jegybank 100 millió forint felügyeleti, illetve további 50 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Uniqa Biztosítóra,

valamint kötelezte a céget a jogszabályszerű működésre. A biztosítónak a legtöbb megállapítással összefüggően 2023. szeptember 30-ig kell adatot szolgáltatnia az MNB-nek a jogsértések megszüntetésére tett intézkedéseiről.

A vizsgálat kiemelt kockázatot azonosított a termékirányítási és felügyeleti rendszer működtetése területén. Az életbiztosítások esetében az alkalmazott gyakorlatok nem biztosítják teljeskörűen, hogy az ügyfélérték minden esetben elérje az elvárt szintet. Ezt a kérdéskört a kiterjedtségére tekintettel az MNB külön eljárásban fogja vizsgálni – tájékoztatott az MNB az MTI beszámolója szerint.