Kedvező folyamatok horizontja sejlik fel: fordulat jöhet az élelmiszerárakban

GettyImages-1239655013
2023.05.10. 18:54
Szintet lépne a élelmiszerpiacon a Nádudvari, amely tavaly 35 százalékkal 16,7 milliárd forintra növelte árbevételét. A hazai élelmiszergyártó vállalat szerint már látszik a fordulat az élelmiszeráraknál, a következő időszakban csökkenő árakkal szembesülhetünk a boltok polcain. A cég két termékkategóriában is a hazai piac élére tör, megtörve ezzel az importhegemóniát.

Rendkívüli piaci környezetben jelentősen növelte árbevételét a múlt évben a magyar piac egyik meghatározó agrárvállalatához, a Nagisz csoporthoz tartozó Nádudvari Élelmiszer Kft. (A Nagiszt  az OTP Bank vásárolta fel 2020-ben. Fontos megjegyezni, hogy nincs összefonódás a szintén Csányi Sándor OTP-elnök érdekeltségébe tartozó Bonafarm élelmiszertermelő csoporttal. A Gazdasági Versenyhivatal [GVH] csak egy, a két vállalat közötti kínai fal” felhúzásával engedélyezte az akvizíciót, ezáltal elkerülve a potenciális, piactorzító hatással járó együttműködést – jelezte Nagy Ádám, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatója.)

A 300 munkavállalót foglalkoztató vállalat három üzletágon keresztül van jelen az élelmiszerpiacon. Évente 30 millió liter tejet, 3500 tonna húskészítményt, és ugyanennyi mirelit terméket dolgoznak fel a vállalat üzemeiben. A tejtermékek 50, míg a másik két üzletág 25-25 százalékkal járul hozzá a bevételmixhez.

Míg 2021-ben 12,5 milliárd forint nettó árbevételt könyvelhetett el a vállalat, addig ez tavaly 16,7 milliárd forintra rúgott, ami 35 százalékos bővülést jelent.

Nagy Ádám a számsorral kapcsolatban hangsúlyozta: közel azonos volumenszint mellett egyértelműen az élelmiszerinflációnak tudható be a növekedés.

2022-ben 479 millió forint üzemi eredményt ért el a Nádudvari a 2021-es 579 millió forint után. Az EBITDA (árbevétel és kamatfizetés, adózás és amortizáció előtti nyereség) a 2021-es 945 millió forint után tavaly 862 millió forintot tett ki, míg az adózás előtti eredmény a 2021-ben elért 567 millió forinthoz képest az előző évben 435 millió forint volt. Nagy Ádám elmondása szerint az utóbbi tekintetében látható csökkenése szinte teljes egészében az energiaköltségek drasztikus megugrásának tudható be, ám a körülmények ismeretében jó eredménynek titulálta.

Költség- és energiamegtakarítás jegyében

A Nagisz csoport 20 milliárd forintos beruházási programjának részeként a Nádudvarinál 2021-2022-ben 1,2 milliárdnyi fejlesztés valósult meg – 431,5 millió forintnyi Élip- (Élelmiszeripari Beszállító-fejlesztési Program) támogatás mellett –, aminek keretében automatizálás, kapacitás-, illetve hatékonyságnövelés zajlott le. Idén 650 millió forintot fektetnek energiahatékonyságot növelő projektekbe. Ennek része többek között az üzemek napelemekkel való ellátása, valamint az elavult nagy fogyasztású hűtőgépek korszerűbb, energiatakarékos modellekre cserélése. Továbbá a hűtőkből kiáramló hulladékhőt is újrahasznosítják. A tervek szerint ennek köszönhetően az évi 8 millió kilowattóra gázfogyasztás 7 millióra csökkenthető. „Minden olyan fejlesztés üdvözlendő a vállalat életében, ami költségmegtakarítást eredményez” – mondta Nagy Ádám.

A kanyar felé tartanak az élelmiszerárak

A vállalat tavaly 4,5 milliárd forint költségnövekedést tapasztalt. Ebből a nyerstej árának emelkedése 1,2 milliárd, míg az energiaáré (villany: 850 millió forint; gáz: 450 millió forint) 1,3 milliárd forint pluszköltséget jelentett. „A korábban 70 forintos köbméterenkénti gázár tavaly augusztusra 1100 forintra ugrott fel” – szemléltette az energiaárak elszállását Nagy Ádám. Ugyanakkor a költségemelkedésnek csak egy része épült be az áraikba, jelentős részét a cég magára vállalta. Emiatt mérséklődött a nyereség – tette hozzá az ügyvezető. A szakember azt is elmondta, hogy az élelmiszer-drágulásra a vásárlók is reagáltak, a nem alapvető élelmiszerek egy része átmenetileg kikerült sok fogyasztó kosarából. Hozzátette: az idei év azonban a tavalyinál már kedvezőbben alakulhat a költségek szempontjából.

A tej esetében például csökkent az alapanyagok ára, ez a hatás pedig rövidesen megjelenhet a bolti árakban is, azaz lassan visszafordulhatnak az élelmiszerárak. Az energiakiadások azonban továbbra is bizonytalanságot okozhatnak.

Miért drágult a tej?

Kétféle tejár van – mondta az ügyvezető. Egyrészt a hosszú távú szerződések által lekötött, másrészt az úgynevezett spot ár, ami rövid távon, akár 2-3 nap alatt változik.

A Nádudvari hosszú távú termelői árakkal dolgozik, ami időszakosan lehet alacsonyabb, vagy épp magasabb az aktuális spotárnál, épp ezért kiszámíthatóbb. Jó példa erre az utóbbi bő másfél év, amikor teljesen felbolydult a spotpiac. A 2021 októberi 110 forint/kilogramm szerződéses ár 2022 decemberében 230 forinton csúcsosodott ki

– mutatott rá Nagy Ádám, hozzátéve: a magyar termelők 90 százaléka hosszú távú szerződésekkel operál. A nyerstej spotpiaci átlagára jelenleg 20-25 eurocent/kilogramm körül (85-90 forint), míg a szerződés árak 170-190 forint körül mozognak.

A nyerstej árának emelkedésében a tehénállomány megcsappanásán túl az is közrejátszott, hogy az előállítás önköltsége hatalmasat ugrott a takarmányárak elszállása miatt. Egy liter tej előállítási költsége elérte a 180-200 forintot.

Magyar joghurttal az importfölénnyel szemben

A vállalat tavaly év végén jelent meg a gyümölcsjoghurtok piacán a réteges krémjoghurtokkal, amelyek rövid idő alatt népszerűvé váltak a fogyasztók körében. Erre a sikerre alapozva idén bővítik a termékpalettát, a boltok polcain hamarosan megjelenhetnek a minőségi, magyar tejből, magyar gyártásban készülő klasszikus gyümölcsjoghurtok is. Nagy Ádám hozzátette,

a gyümölcsjoghurtokban nagy lehetőség rejlik, hiszen jelenleg a több száz vagy akár ezer kilométeres távolságból érkező importtermékek vannak fölényben, a piaci arányuk meghaladja a 80 százalékot. A Nádudvari ezek kihívója és legyőzője kíván lenni.

A cég az export tekintetében is magasabb fokozatra kapcsolna: elsősorban a fagyasztott, panírozott termékek kivitelét növelné – a fokozatos bővítés célkeresztjében főként a német, illetve az osztrák piac áll. A 2021-es külföldi piacon való megjelenés 300 ezer euró bevételt jelentett a vállalat számára, tavaly pedig meghaladta az 1 millió eurót, míg idén ennek kétszerese a cél.

Piacvezetővé tennék a kolbászukat

Nemcsak a joghurtok területén kíván meghatározó piaci szereplővé válni a Nádudvari. A vállalat egyenesen a piac élére tör a grillkolbászok terén. „Ezen a területen is nehéz lesz felvenni a versenyt az importtal, de grillkolbászaink a magyar termékek között is kiemelkedők, köszönhetően többek között annak, hogy grillséf segítségével alakítottuk ki a receptúrát” – mondta az ügyvezető.

Megvalósítható Magyarország élelmiszer-önellátása

A magyar élelmiszeripar nemzetközi összevetésben jelentős lemaradásban van, ezért komoly hatékonyságnövelést kell végrehajtani, hogy versenyképes legyen az európai feldolgozóiparral. A Nádudvari megítélése szerint

Magyarország képes lenne ellátni magát élelmiszerrel és exportra is maradna elég, ám az ágazat csak újabb beruházásokkal fejlődhet, válhat versenyképesebbé. ellenkező esetben az importtermékek további térnyerése várható a magyar boltokban.

A Nádudvari célja, hogy az idén várható 18 milliárd forintos árbevétel 20 milliárd forint fölé emelkedjen a következő években. „Hosszabb távon pedig arra törekszünk, hogy magyar tulajdonban lévő élelmiszeripari vállalatként továbbra is minőségi termékeket gyártsunk, olyan hatékonysággal, ami nyugat-európai szinten is megállja a helyét” – mondta Nagy Ádám.

A sötét lő közbeszólhat

A GVH nemrég lecsapott a tej és tejtermékek piacára, és gyorsított ágazati vizsgálatot folytatott le, miután felmerült a verseny torzulásának lehetősége a szektoron belül. A vizsgálat eredményeit összefoglaló jelentéstervezetben hat, az „inflációt csökkentő, versenypártoló javaslatot fogalmaztak meg”. Ennek része, a nyerstejalapár-prognózis módszertanának felülvizsgálata, mivel a versenyhivatal megállapítása szerint „a nyers tej árát jelentős mértékben befolyásoló módszertan jelenleg egy olyan árképleten alapul, amelynek egyes elemei 2023-ban tovább növelhetik a tejtermékek áremelkedését, ezzel fűtve az inflációt”.

„A Tej Terméktanács tagjaként szorosan együttműködünk a GVH-val. Jelenleg az árak visszaszorítására irányuló nyomás nehezedik a tejfeldolgozókra a kereskedelem, illetve a fogyasztók részéről. Ezzel kapcsolatban az általunk alkalmazott hosszú távú szerződésekre utalok vissza, amelyek lehet, hogy magasabb árat tartalmaznak, mint a pillanatnyi spotár, de lehet, hogy az egy, vagy két hét múlva aktuális spotárhoz képest pedig alacsonyabbat. A Nádudvari célja a partnerek hosszabb távon való, biztonságos kiszolgálása. Mi is alkalmazhatnánk spotárakat, és akkor például a túró feleannyiba kerülne, csak akkor lehet, hogy egy-két hét múlva már nem tudnánk szállítani partnereink felé” – mondta Nagy Ádám, hozzátéve: tapasztalata szerint csökken a tej átadói ára, ami az utóbbi hónapokban már a boltok polcain is érezhető volt, de az energiaár még mindig egy sötét ló a történetben, annak alakulása továbbra is nagy hatással van az élelmiszerek, így a tejtermékek árára is.

(Borítókép:  Sven Hoppe / picture alliance / Getty Images)