Megveheti a Microsoft a Call of Duty kiadóját

2023.05.16. 13:37
Az uniós szabályozó hatóságok jóváhagyták a Microsoft 69 milliárd dolláros ajánlatát a Call of Duty kiadója, az Activision Blizzard megvásárlására.

Az Európai Bizottság (EB) szerint a Microsoft eloszlatta a versenyjogi aggályokat. A döntés három héttel azután született, hogy az Egyesült Királyság megakadályozta az ügyletet, mivel aggályai szerint az sérti a versenyt a fejlődés alatt álló felhőalapú játékiparban. A tervezett felvásárlás a szerencsejáték-ipar történetének legnagyobb üzletének ígérkezik, de megosztotta a globális szabályozó hatóságokat − közölte a BBC.

call of duty modern warfare ii fps 075237 1 original 1150x645 co

Ahhoz, hogy az üzlet létrejöjjön, a Microsoftnak és az Activisionnek az Egyesült Királyság, az Európai Unió és az Egyesült Államok szabályozó hatóságainak jóváhagyására van szüksége. Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Hatóság decemberben keresetet nyújtott be az ügylet megakadályozására, bár a bíró döntése az év vége előtt nem valószínű, hogy megszületik.

Az EB jóváhagyta a felvásárlást, mondván, hogy a Microsoft 10 éves ingyenes licencszerződésekre vonatkozó ajánlata − amely az európai fogyasztóknak és a felhőalapú játékstreaming-szolgáltatásoknak hozzáférést ígér az Activision PC-s és konzoljátékaihoz − azt jelenti, hogy tisztességes verseny lesz a piacon.

A kötelezettségvállalások teljes mértékben eloszlatják a bizottság által azonosított versenyjogi aggályokat, és a jelenlegi helyzethez képest jelentős előrelépést jelentenek a felhőalapú játékok számára

− áll az uniós versenyfelügyelet közleményében. A bizottság szerint a mélyreható piaci vizsgálat azt mutatta, hogy a Microsoft „nem lesz képes ártani a rivális konzolcégeknek és a rivális többjátékos előfizetési szolgáltatásoknak”. A felhőalapú játékstreaming-szolgáltatók pedig „pozitív visszajelzést adtak és érdeklődést mutattak az engedélyek iránt”, és néhányan már megállapodást kötöttek a Microsofttal.

Jelentős akadályok

Az Egyesült Királyság Verseny- és Piacfelügyeleti Hatóságának (CMA) múlt havi sokkoló vétója miatt a szakértők arra figyelmeztették a szakértőket, hogy az ügylet sikere jelentős akadályokba ütközik. A Microsoft és az Activision fellebbezést nyújtott be, és a hírek szerint olyan nagyhatalmú ügyvédeket fogadtak fel, akik korábban a brit királyi családot képviselték.

Csütörtökön a CMA újabb csapást mért a Microsoftra és az Activision Blizzardra azzal a döntéssel, hogy „előzetes írásbeli hozzájárulás” nélkül nem szerezhetnek részesedést egymásban. Az Európai Bizottság nyilatkozatára reagálva Sarah Cardell, a CMA vezérigazgatója azt mondta, hogy kitartanak döntésük mellett.

„A Microsoft javaslatai, amelyeket az Európai Bizottság ma elfogadott, lehetővé tennék a Microsoft számára, hogy a következő 10 évre meghatározza ennek a piacnak a feltételeit” − tette hozzá. „A szabad, nyílt és versenyképes piacot egy olyan piaccal helyettesítenék, amely a Microsoft által értékesített játékok, az értékesítési platformok és az értékesítési feltételek szabályozásának tárgyát képezné. Ez az egyik oka annak, hogy a CMA független panelcsoportja elutasította a Microsoft javaslatait, és megakadályozta ezt az üzletet.”

A felhőalapú játékok jelentik a jövőt? 

Az üzlet fontos a Microsoft számára, amely megpróbál felzárkózni fő versenytársa, a Sony mellé. Az elmúlt években ők voltak a sikeresebbek a konzolpiaci eladásokban. Ez a Microsoft által megkísérelt hatalmas befektetés azonban inkább a játékok jövőjét, mint a jelenét szolgálja.

A Microsoft nagyban számít a Gamepass szolgáltatására, amelyet a játékok Netflixeként lehet jellemezni. Szerintük a jövő abban rejlik, hogy a játékosok előfizetéssel rendelkeznek a könyvtárakra, nem pedig egyenként vásárolják meg a játékokat − ami jelenleg uralkodó üzleti modell. A Gamepass kínálata meggyőző, de még nincs meg az új címek olyan mennyisége és kalibere, hogy teljesen átalakítsa a piac gondolkodását. Ez a megállapodás a világ legnépszerűbb játékainak, például a Call of Dutynak, a World of Warcraftnak és az Overwatchnak a belépését biztosítaná. Az ilyen címek nagy lökést adhatnának a szolgáltatásnak. A felhőalapú játék ennek az elvnek a kiterjesztése, amely lehetővé teszi, hogy az emberek bármilyen eszközön − a telefontól a konzolig vagy a csúcskategóriás PC-ig − streameljék a játékukat. Ez olyan lenne, mint az Amazon Prime vagy a Disney+, de videójátékokkal.