A Ryanair vezérigazgatója azt ígérte, feltörlik a padlót a többi légitársasággal

2023.05.22. 05:56
A Ryanair vezérigazgatója, Michael O'Leary azt ígérte, hogy a légitársaság rohamos növekedést fog elérni és nagyobb piaci részesedést szerez a versenytársaitól Európában, illetve a következő évtizedre az utasszám megduplázását tűzte ki célul. Egyes elemzők szerint azonban a Ryanair növekedése elkerülhetetlenül lassulni fog, azonban a vezérigazgató szerint továbbra is fel fogják törölni a padlót a többi légitársasággal.

A piac telítődésével és az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásokkal kapcsolatos aggodalmak ellenére O'Leary úgy véli, hogy Nyugat-Európában még van lehetőség a terjeszkedésre, és a kereslet ösztönzésére Közép- és Kelet-Európában. A légitársaság célja, hogy 2034-re évente 300 millió utas válassza őket, több, mint amit eddig bármelyik másik légitársaság elért. 

„Szerintem téves az az állítás, hogy Európában nincs több növekedési lehetőség, és hogy a kontinens teljesen ki van aknázva” – mondta a Ryanair-vezér a Financial Timesnak.

A vállalat a hónap elején 300 rövid távú repülőgépet vásárolt a Boeinggel kötött 40 milliárd dolláros üzlet keretében. Néhány befektető és elemző azonban megkérdőjelezi, hogy van-e még elég utas Európában, különösen akkor, amikor a döntéshozók folyamatosan emelik a repülésre kivetett szén-dioxid-adót.

O'Leary egyetértett azzal, hogy a légitársaság növekedési üteme évi 4-5 százalék körülire mérséklődik, de azt mondta, hogy ez elég ahhoz, hogy elérje a céljait. Szerinte még mindig bőven van lehetőség arra, hogy piaci részesedést szerezzenek a nyugat-európai riválisoktól, valamint hogy ösztönözzék a keresletet az új közép- és kelet-európai piacokon.

Mindaddig, amíg nem csinálunk valami ostobaságot – ami ebben az iparágban mindennapos kihívás –, továbbra is fel fogjuk törölni a padlót minden más európai légitársasággal

– mondta Michael O'Leary.

A lap azt írja, hogy minden kétséget kizáróan a Ryanair került ki egyedül győztesen az európai légitársaságok közül a pandémia után, hiszen idén 13 százalékkal több utast fog szállítani, mint a Covid előtti évben. Alex Irving, a Bernstein elemzője szerint, ahogy az iparág stabilizálódik, a Ryanair növekedése elkerülhetetlenül lassulni fog.

A két számjegyű, sőt magas egy számjegyű növekedési ráták fenntarthatóak voltak, amíg kisebb volt, de csaknem 600 repülőgéppel rendelkező légitársaságként nem fogja tudni fenntartani ezeket az arányokat a hozamok elrontása nélkül

– mondta a szakértő a lapnak.

O'Learyt azonban nem hatják meg az elemzők kétségei, szerinte továbbra is a három szóra lerövidített üzleti modell a nyerő: „a legalacsonyabb ár nyer”.