Ukrajna olyan áremelésen dolgozik, ami a magyaroknak is fájna
További Gazdaság cikkek
- Csütörtöktől ismét a pénztárca mélyére kell nyúlni a benzinkutakon
- Kiderült, hogyan számol a jövőre nézve Orbán Viktor, így jöhettek ki neki a részletek
- Nincs megállás: újabb bank ült fel a drágulási vonatra
- Hiába nyer Trump, a forint így is, úgy is pofozózsák
- Egy erős kávéra is szüksége lesz annak, aki ránézne erre az adatra
Ukrajna június 1-jén jelentősen megemeli a területén lévő Barátság kőolajvezetéken keresztül az EU-ba irányuló orosz kőolaj tranzitdíját – írta meg a Ukraine Business News.
Az ukrán lap úgy értesült a Transznyeft orosz olaj- és gázszállító vállalattól, hogy Kijev június 1-től várhatóan 25 százalékkal, tonnánként 17 euróra (6357 forint) emeli a Magyarországra és Szlovákiába irányuló nyersolajszállítás díját.
Idén Ez már a második emelés lenne, ami a magyar inflációra is hatással lesz .
Kijev már januárban 18,3 százalékkal megemelte a tranzitdíjat. Más információk szerint augusztus 1-jétől további 23,5 százalékkal, 21 euró/tonnára (7851 forint) emelkedik a díj. Ukrajna korábban az ország energetikai infrastruktúrájának erodációjával indokolta az emelését.
A Barátság kőolajvezeték a világ egyik leghosszabb nyersolajszállító infrastruktúrája, mintegy 4000 kilométeren keresztül szállít olajat Oroszországból. Érinti Csehországot, Németországot, Magyarországot, Lengyelországot és Szlovákiát is, számos finomítót ráadásul ezen a vezetéken keresztül táplálnak.
Azt is fontos kiemelni, hogy a Mol számtalanszor hangsúlyozta, hogy a finomítókat
nem lehet egyik napról a másikra átállítani, és ezeknek a fejlesztéseknek óriási a költségvonzata.
Van feszültség bőven
Mint arról több forrás alapján beszámoltunk, az Index úgy értesült, zsákutcába jutottak a Mol tárgyalásai az olajvezetékek működtetésével foglalkozó ukrán UkrTransNafta céggel az orosz olaj behozatalánál esedékes tranzitdíjakról.
A tárgyalások egy pontján állítólag az ukrán mezőgazdasági termékekre vonatkozó korlátozások is szóba kerültek, amit egy, a Molnak elküldött levél szerint az ukrán cég vezetője, Volodimir Tsepanda túl szigorúnak tartott, és azt állította, Ursula von der Leyenéktől korábban azt az üzenetet kapta, hogy amennyiben a magyarok nem hajlandóak az elsősorban ukrán gabonára vonatkozó szabályozásokon enyhíteni, akkor nyugodtan állítsák le a kőolajszállítást Magyarország felé.
Mint cikkünkben megjegyeztük, a Mol az ügy miatt segítséget kért a Külgazdasági és Külügyminisztériumtól. Az üggyel kapcsolatban megkerestük Menczer Tamás külügyi államtitkárt, aki az Index kérdésére megerősítette, hogy a magyar olaj- és gázipari vállalat valóban segítséget kért a magyar kormánytól.
Azt tudom megerősíteni, hogy a Mol segítséget kért az ügyben. A kijevi nagykövetség természetesen felvette a kapcsolatot az ukrán külügyminisztériummal és lehetőséget kért az ügy tisztázására
– válaszolt Menczer Tamás a kérdésünkre.
Az államtitkár elmondta, a Mol segítségért fordult hozzájuk, de a jelenlegi helyzetben nem mondhat többet. Arra a kérdésünkre, hogy az ukrán külügyminisztériumtól érkezett-e már válasz, csak annyit válaszolt, hogy „még itt nem tartunk”, de „a jelzés tőlünk elment ezzel az igénnyel kapcsolatban és várjuk a visszajelzést”.
(Borítókép: Barátság kőolajvezeték fogadóállomása Szászhalombattán. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI)
Cikkek, esélyek, portrék, eredmények, térképek – minden egy helyen!
Ne maradjon le semmiről, kövesse az Indexen az amerikai elnökválasztás legfontosabb pillanatait és böngéssze a Fehér Ház blog tartalmait!
Folyamatosan frissülő hírfolyamunkban számolunk be minden fejleményről, visszanézheti szakértőink videós elemzéseit, interaktív térképeink segítségével pedig az államonkénti eredményeket is megtalálja.