Ukrajna olyan áremelésen dolgozik, ami a magyaroknak is fájna

DSZZS20070109032
2023.05.24. 15:42
A Transznyeft arról tájékoztatott, hogy Kijev június 1-től várhatóan 25 százalékkal, tonnánként 17 euróra (6357 forint) emeli a Magyarországra és Szlovákiába irányuló nyersolajszállítás díját.

Ukrajna június 1-jén jelentősen megemeli a területén lévő Barátság kőolajvezetéken keresztül az EU-ba irányuló orosz kőolaj tranzitdíját – írta meg a Ukraine Business News.

Az ukrán lap úgy értesült a Transznyeft orosz olaj- és gázszállító vállalattól, hogy Kijev június 1-től várhatóan 25 százalékkal, tonnánként 17 euróra (6357 forint) emeli a Magyarországra és Szlovákiába irányuló nyersolajszállítás díját.

Idén Ez már a második emelés lenne, ami a magyar inflációra is hatással lesz .

Kijev már januárban 18,3 százalékkal megemelte a tranzitdíjat. Más információk szerint augusztus 1-jétől további 23,5 százalékkal, 21 euró/tonnára (7851 forint) emelkedik a díj. Ukrajna korábban az ország energetikai infrastruktúrájának erodációjával indokolta az emelését. 

A Barátság kőolajvezeték a világ egyik leghosszabb nyersolajszállító infrastruktúrája, mintegy 4000 kilométeren keresztül szállít olajat Oroszországból. Érinti Csehországot, Németországot, Magyarországot, Lengyelországot és Szlovákiát is, számos finomítót ráadásul ezen a vezetéken keresztül táplálnak.

Azt is fontos kiemelni, hogy a Mol számtalanszor hangsúlyozta, hogy a finomítókat

nem lehet egyik napról a másikra átállítani, és ezeknek a fejlesztéseknek óriási a költségvonzata.

Van feszültség bőven

Mint arról több forrás alapján beszámoltunk, az Index úgy értesült, zsákutcába jutottak a Mol tárgyalásai az olajvezetékek működtetésével foglalkozó ukrán UkrTransNafta céggel az orosz olaj behozatalánál esedékes tranzitdíjakról.

A tárgyalások egy pontján állítólag az ukrán mezőgazdasági termékekre vonatkozó korlátozások is szóba kerültek, amit egy, a Molnak elküldött levél szerint az ukrán cég vezetője, Volodimir Tsepanda túl szigorúnak tartott, és azt állította, Ursula von der Leyenéktől korábban azt az üzenetet kapta, hogy amennyiben a magyarok nem hajlandóak az elsősorban ukrán gabonára vonatkozó szabályozásokon enyhíteni, akkor nyugodtan állítsák le a kőolajszállítást Magyarország felé. 

Mint cikkünkben megjegyeztük, a Mol az ügy miatt segítséget kért a Külgazdasági és Külügyminisztériumtól. Az üggyel kapcsolatban megkerestük Menczer Tamás külügyi államtitkárt, aki az Index kérdésére megerősítette, hogy a magyar olaj- és gázipari vállalat valóban segítséget kért a magyar kormánytól.

Azt tudom megerősíteni, hogy a Mol segítséget kért az ügyben. A kijevi nagykövetség természetesen felvette a kapcsolatot az ukrán külügyminisztériummal és lehetőséget kért az ügy tisztázására

– válaszolt Menczer Tamás a kérdésünkre.

Az államtitkár elmondta, a Mol segítségért fordult hozzájuk, de a jelenlegi helyzetben nem mondhat többet. Arra a kérdésünkre, hogy az ukrán külügyminisztériumtól érkezett-e már válasz, csak annyit válaszolt, hogy „még itt nem tartunk”, de „a jelzés tőlünk elment ezzel az igénnyel kapcsolatban és várjuk a visszajelzést”.

(Borítókép: Barátság kőolajvezeték fogadóállomása Szászhalombattán. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI)