Nagy Márton: Akciótervre van szükség
További Gazdaság cikkek
- Drámai létszámleépítés jön az egyik legnagyobb észak-magyarországi gyárnál
- Vészhelyzet van a szomszédban, tömegesen vándorolnak el az országból
- Hátunk helyett a szánkba vettük – a legjobb túrós batyukat kerestük
- Van megoldás, így tehetünk a halálozás csökkentéséért
- Matolcsy Györgyék jelezték: Koránt sincs vége a lakásárak emelkedésének
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter áprilisi berlini látogatásának folytatásaként Bajoroszágba utazott, és újra találkozott a német autóipar vezető szereplőivel. A tárcavezető és a Nemzetgazdasági Minisztérium delegációja keddi, illetve a hétfői napon tárgyalásokat folytatott:
- Gernot Döllnerrel, az Audi vezérigazgatójával;
- Frank Weberrel, a BMW igazgatósági tagjával;
- valamint Eckart von Klaedennel, a Mercedes alelnökével.
Az egyeztetések fő témáját a magyar EU-elnökségre történő felkészülés mellett a német és az európai autóipar aktuális versenyképességi kérdései, az ágazat jövőbeni kihívásai és lehetőségei képezték, különös tekintettel az elektromos járműiparra és az elektromos járművekre való átállásra.
Európában nincs kontinentális hálózat
A tárca közleménye szerint a felek egyetértettek abban, hogy az elektromos autózás jelenti Európa jövőjét, amelyben meghatározó szerep jut Magyarország és a német autóipar együttműködésének. Nagy Márton a tárgyalásokon hangsúlyozta: „Olyan összeurópai akciótervre van szükség, amely elősegíti és felgyorsítja az elektromos autózás európai térnyerését, egyben a 2035-ös átállás elérését.”
A nemzetgazdasági miniszter szerint ebben a legnagyobb kihívást az elektromos autózáshoz kapcsolódó infrastruktúra, a töltőhálózat hiányossága jelenti. A felek megállapították, Európában nincs összefüggő, hosszú távú, gyors és gondmentes utazást lehetővé tévő kontinentális hálózat, amelyet ezért közösségi és magánberuházásokon keresztül célszerű jelentős mértékben fejleszteni.
Az elektromos autózáshoz szükséges elektromos hálózat fejlesztése mellett a tárgyalásokon szóba került a szabályozási környezet átalakítása is. Javaslatként merült fel egyrészt, hogy a transzeurópai közlekedési (TEN–T) hálózat mentén elvárt gyorstöltőpontok sűrűbbek legyenek, így például 50 kilométerenként kerüljenek telepítésre. Másrészt arra is törekedni szükséges, hogy a benzinkúthálózat jelentős, minél nagyobb részén álljon rendelkezésre elektromos gyorstöltési lehetőség.
Nagy Márton szerint mindezeken túlmutatóan az akcióterv keretében az elektromobilitás térnyerésének segítése érdekében új, uniós szintű autóvásárlási ösztönző programra van szükség, amely egyaránt irányul a gyártókra és a vásárlókra. Az eladások ösztönzése érdekében továbbá felmerülhet az állami támogatási szabályok módosítása is.
A nemzetgazdasági miniszter hangsúlyozta, hogy az új járművek vásárlása mellett a használt elektromos autók kereskedelmét is célszerű segíteni és támogatni, többek közt új szabványok kialakításával. Ezt szolgálja az európai elektromos autózás versenyképességét erősító akcióterv is, amelynek tervezete a tagállamok számára a soros magyar elnökség alatt, egy „white paperként” kerül bemutatásra a Versenyképességi Tanács július 8–9-i ülésén.
Magyarország az európai elektromos járműiparban érdekelt
Nagy Márton és a Nemzetgazdasági Minisztérium delegációja kedden a kínai NIO vállalat meghívására Hui Zhanggal, a NIO Europe elnökhelyettesével is egyeztetett, valamint látogatást tett a társaság Bajorországban található NIO Global Design Centerében.
A 2014-ben alakult NIO úttörő és vezető vállalat a prémium intelligens elektromos járművek piacán, tavaly több mint 160 ezer elektromos járművet értékesített. A vállalat nagy hangsúlyt fektet a kutatás-fejlesztésre, amelynek eredményeképpen mintegy 8600 szabadalommal rendelkezik.
A társaság olyan K+F-rendszert hozott létre, amely akkumulátorok, elektromos hajtásrendszerek, intelligens rendszerek és intelligens alváz-tartományvezérlők fejlesztését, valamint egy egyedülálló akkumulátorcsere-technológiát is magába foglal. Nagy Márton a látogatás kapcsán hangsúlyozta, hogy
Magyarország egy erős és versenyképes európai elektromos járműiparban érdekelt. Megállapította, hogy az elektromos autózás további térnyerése tekintetében a modulok cseréje, azaz az akkumulátorok vagy azok egy részének cserélhetősége lehet a megoldás. Mindez érdemben növelheti a keresletet a használt elektromos autók iránt, tovább javítva az ágazat piacképességét.
A közlemény szerint az NIO kiemelkedő projektje az akkumulátor-csereállomások létrehozása, amelyeknél a tulajdonos a lemerült akkumulátort rövid idő alatt, szinte várakozás nélkül kicserélheti. Ezért a kormány külön figyelemmel kíséri a NIO fejlesztéseit, amelyek hozzájárulnak a hosszú távon is fenntartható elektromobilitás kialakításához.
A tárcavezető a látogatás kapcsán kiemelte, hogy Magyarország mindenkivel a kölcsönös tiszteleten alapuló együttműködésre és partnerségre törekszik, nincs ez másképp a német és a kínai vállalkozások esetében sem. Magyarország célja, hogy tovább erősítse a gazdaság találkozási pont szerepét, azaz Magyarországon kapcsolódjon össze a keleti és nyugati tőke, illetve high-tech technológia.
A kormány szerint ez az elektromos autóiparban példamutatóan valósul meg hazánkban, ahol a vezető német autógyártók és a legfejlettebb kínai autóipari vállalkozások működnek együtt. A miniszter végezetül kiemelte, hogy az európai autóipar problémáira a kínai elektromos autókkal szembeni büntetővámok nem jelentenek megoldást. A probléma feloldását nem a protekcionizmus jelenti, hanem az európai autógyártás versenyképességének megerősítése.