Visszatartják a spanyolok a magyar vonatüzletet

2024.06.21. 19:35
A spanyol gazdasági minisztérium alá tartozó külföldi befektetési tanács kitolta az engedélyezési határidőket a Talgo vonatgyártó Magyar Vagon általi felvásárlásának ügyében. A döntés július eleje helyett várhatóan egy hónap késéssel, sőt egyes vélemények szerint még később születhet meg.

Kitolták a július elejére kitűzött engedélyezési határidőket a spanyol vasúti vállalat, a Talgo vonatgyártó Magyar Vagon általi felvásárlásának ügyében – szúrta ki az El Economista cikkét a hvg.hu. A spanyol kormány által elfogadott döntést a gazdasági minisztérium alá tartozó külföldi befektetési tanács hozta meg.

Mint írtuk, a Ganz–Mavag Europe Zrt. március 7-én jelentette be a spanyol tőzsdefelügyeletnek (CNMV), hogy önkéntes vételi ajánlatot tesz a szupervonatokat gyártó spanyol Talgo összes részvényére.

A magyar konzorcium hangsúlyozta, hogy a stratégiai együttműködéssel egy új, vezető iparági szereplőt szeretne létrehozni az európai vasúti ágazatban.

„A két vállalat együttes erővel képes lesz megfelelni a kelet-közép-európai vasúti mobilitás fenntarthatósági és fejlesztési kihívásainak. Az ajánlattételt követően a Talgo igazgatótanácsa tőzsdei közleményében erősítette meg, hogy a részvényesek szempontjából kedvezőnek ítéli meg a magyar cég ajánlatát” – tették hozzá.

Az El Economista információi szerint a Magyar Vagon április 4-én nyújtotta be a felvásárlási ajánlatát, melynek értékelésére alapesetben három hónap áll rendelkezésre, így a határidő eredetileg július 4. lett volna. A spanyol kormány a kitűzött időpontokat annak érdekében halasztotta el, hogy a szerződő fél válaszolhasson az információkéréseire, ugyanis a spanyol külföldi befektetési tanács két alkalommal is további dokumentációt kért.

Először a felvásárlási ajánlat benyújtását követően, amikor a műveletben részt vevő bankokról kért információkat, majd június elején a Talgo számára készült ipari terv további részleteiről szerettek volna bővebb tájékoztatást kapni, amit a vasúttársaság szakszervezetei is szorgalmaztak.

Amennyiben a befektetési tanács nem kér be újabb dokumentumokat, úgy július végén vagy augusztus elején bírálhatják el a benyújtott felvásárlási ajánlatot, azonban a spanyol hírportál forrásai szerint valószínű, hogy az adásvétel értékelését az év végéig el fogják húzni.

A „stop the clock” mechanizmus gyakori taktikának számít az ilyen üzleti műveletekben, például az Iberia és az Air Europa felvásárlási fúziója során az Európai Bizottság is többször alkalmazta ezt a bénítást, hogy további információkat kérjen a felvásárlótól.

Elsőként a minisztertanács, majd a tőzsdefelügyelet jóváhagyása szükséges

Amennyiben a beruházás jóváhagyásra kerül, úgy a spanyol minisztertanácsnak kell véglegesen jóváhagynia azt. Ott fog kiderülni, hogy továbbviszik-e a magyar konzorcium vétóját, amelyet Oscar Puente közlekedési miniszter fogalmazott meg.

A vétó szerint a magyar vállalat mögött a magyar állam, áttételesen orosz érdek sejthető, ezt a vádat azonban később Jordi Hereu ipari miniszter és Carlos Cuerpo gazdasági miniszter enyhítették.

A végrehajtó hatalom engedélyét követően a spanyol tőzsdefelügyelet lesz a soros, hogy jóváhagyja a műveletet, bemutassa az ajánlatot tartalmazó tájékoztatót és betartsa a többi előírt határidőt.