Nincs több titok, erre költheti a kormány a gigantikus kínai hitel egy részét
További Gazdaság cikkek
- A nagy dilemma: várjanak-e a lakosok Nagy Márton kérésének teljesülésére?
- Orbán Viktor: Már Németország sem képes meggyőzni az Európai Bizottságot, hogy „észszerű döntéseket hozzon”
- Nincs új a nap alatt: továbbra is sokkoló árak az ingatlanpiacon
- Gazdasági megállapodást szeretne kötni Szijjártó Péter a világ egyik legkorruptabb diktatúrájával
- Orbán Viktor átlépne egyes határokat, történelmi kijelentést tett
Mint írtuk, egymilliárd euró hitelt vett fel kínai bankoktól a magyar állam. A kormány április 19-én hívta le a teljes összeget. A kamat, a törlesztés ütemezése és az egyéb részletek egyelőre nem ismertek. A devizahitelt a Kínai Fejlesztési Banktól, a Kínai Eximbanktól, valamint a Bank of China magyar ágától vették fel hároméves futamidőre.
Varga Mihály pénzügyminiszter augusztus végén egy interjúban beszélt arról, hogy „a magyar kormánynak nincs takargatnivalója”, ezért kezdeményezték a kínai pénzintézeteknél, hogy a banktitok feloldásával járuljanak hozzá a nyilvánosságra hozható információk bővítéséhez. A pénzügyminiszter azt is elárulta, hogy az egymilliárd euró összegű kínai hitelt egy energiahatékonysági beruházás érdekében veszik fel.
A Portfolio szerint az EU-s helyreállítási pénzek hiányában a kormánynak más fedezet után kellett nézni ahhoz, hogy két uniós pályázatot is finanszírozhasson.
A lap úgy tudja, hogy a közel 400 milliárd forintos kínai hitel egy részét elektromosgépjármű-töltőállomások vidéki telepítésére költi a kormány.
Példaként említettek egy 28 milliárd forintos júliusi pályázatot, amelyet Elektromosgépjármű-töltőállomások telepítése címen tettek közzé. A kormány augusztustól szerette volna megnyitni a parkot, amire azóta sem került sor. Emellett a kínai hitelből egy 30 milliárd forint keretösszegű céges elektromosjármű-vásárlási pályázatot is fedeznének.
A Belügyminisztérium legfrissebb adatai szerint Magyarországon a zöld rendszámos gépjárművek száma átlépte a 100 ezer darabot. A kormány már tavaly augusztus végén célul tűzte ki az elektromosautó-töltési és az elektromosjármű-vásárlási pályázatot. A magyar állam kormányhatározatban rögzítette, hogy a költségvetés terhére is finanszírozni lehet a projekteket, amennyiben az EU-s pénzek nem érkeznének meg.
A portál szerint valószínű, hogy a kínai hitelből tervezik kifizetni azokat a beruházásokat is, amelyeket az elmaradt uniós helyreállítási pénz terhére tervezett megvalósítani a kormány.