Bekeményít az Európai Unió a Temuval szemben

2024.11.08. 14:41
Az uniós tagállamok közös fellépése rákényszerítheti a kínai Temu online piacteret arra, hogy a közösségen belüli jogszabályoknak megfelelően változtasson a kereskedelmi gyakorlatán.

A hatóságok kifogásolják egyebek között a hamis kedvezmények feltüntetését, a korlátozott termékkészletekre és vásárlási határidőkre hivatkozó pszichés nyomásgyakorlást, valamint azt, hogy a platform használati feltételek közzététele nélkül kényszeríti különféle játékokra a fogyasztókat – közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az MTI-vel.

Az áruk visszaküldéséről és a vételár visszatérítéséről szóló információk is hiányosak. A vevőket nem tájékoztatják arról, hogy rendelési értékhatár alatt nem fejezhetik be a vásárlást, az oldalon közzétett vélemények hitelessége kérdéses lehet, továbbá az ügyfélszolgálat elérhetőségéről sem tájékoztatnak egyértelműen – írták.

A társaságnak egy hónapja van, hogy a válaszoljon a CPC kifogásaira és kötelezettségvállalásokat javasoljon a feltárt problémák kezelésére.

Ha ezt nem teszik meg, úgy a tagállami hatóságok intézkednek majd. 

A közlemény szerint az EU fogyasztóvédelmi hatóságainak szervezete, a Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (Consumer Protection Cooperation Network, CPC) arra a kérdésre is választ vár, hogy a Temu megfelel-e az uniós fogyasztóvédelmi jog szerinti egyéb kötelezettségeinek, az Európai Bizottság pedig nemrég a digitális szolgáltatásokról szóló törvény alapján kezdeményezett hivatalos eljárást az oldal üzemeltetőjével szemben.

A GVH még márciusban, az európai versenyhatóságok közül elsőként intézkedett, feltételezésük szerint a Whaleco Technology Limited megsértette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát.

Együttműködést ígért a Temu

Mint írtuk, a vállalat már október elején jelezte, hogy teljes mértékben együttműködik a bizottsággal. „Az uniós szabályoknak való megfelelés iránti hosszú távú elkötelezettségünkkel összhangban jelentős intézkedéseket tettünk, és tovább finomítjuk a digitális szolgáltatásokról szóló törvény szerinti gyakorlatunkat. A fogyasztók biztonsága elsődleges prioritásunk” – mondta korábban a Temu szóvivője.

Temu májusban került fel azon digitális cégek uniós listájára, amelyek elég nagyok ahhoz, hogy nagyobb korlátozásokkal kelljen szembenézniük. Az  Európai Unió  fogyasztóvédelmi csoportjai májusban közös panaszt nyújtottak be a Temu ellen, azzal vádolva a kínai kereskedelmi óriást, hogy manipulatív gyakorlatokkal él a vásárlásösztönzés céljából.

Több uniós ország – Ausztria, Dánia, Franciaország, Hollandia, Lengyelország, Franciaország, Németország és Lengyelország – szeptemberben sürgette Brüsszelt, hogy hozzon intézkedéseket a Temu szigorúbb fogyasztóvédelmi felügyeletére.

Az online kereskedelem robbanásszerű növekedése új kihívások elé állítja a nemzeti adórendszereket és az Európai Unió adóbeszedési stratégiáját.

A külföldi webshopok, mint például a Temu, egyre nagyobb szerepet játszanak a magyar piacon is, ami felveti a kérdést, hogy az általuk generált áfabevételek, vagy esetleg más, Magyarországon fizetendő adók hogyan és mikor kerülnek a magyar államkasszába. Alábbi cikkünkben adószakértő segítségével jártuk körbe a témát.