- Gazdaság
- tarlós istván
- demszky gábor
- metrószerelvény
- 4-es metró
- olaf-jelentés
- alstom
- főpolgármester
- budapest
Tarlós István: Ennél tisztességtelenebb beszámolót még nem olvastam 35 éves pályafutásom alatt
További Gazdaság cikkek
- Újabb ítélet született az egyik hitelminősítőtől, most a magyar bankokról döntöttek
- Eladhatják a Belügyminisztérium épületét
- Fontos mérföldkőről számolt be Szijjártó Péter, török olajtársaság jelenhet meg Magyarországon
- Egyre több cég foglalkoztat külföldi munkavállalókat, most ennek oka is kiderült
- Bejelentette a kormány, 1410 milliárd forintot mozgatnak meg
„Azt kell mondanom, hogy ennél tisztességtelenebb beszámolót még nem olvastam 35 éves pályafutásom alatt” – nyilatkozta lapunknak Tarlós István egykori főpolgármester arra a hírre utalva, amely szerint a 4-es metró járműbeszerzései miatt szabtak ki 4,1 milliárd forintos büntetést a fővárosi önkormányzatra. A 2010 és 2019 között Budapestet irányító egykori politikus hangsúlyozta, hogy „ki kellene nyitni a több mint 100 oldalas OLAF [Európai Csalás Elleni Hivatal – a szerk.] jelentését, amiben a dátumok és a megállapítások magukért beszélnek”.
Miről is van szó pontosan?
Ahogy megírtuk mi is korábban, a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium az Európai Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság (EUTAF) 2017-ben indított eljárása alapján 4,1 milliárd forintos büntetést szabott ki a fővárosra a 4-es metró szerelvényeinek a beszerzése miatt. Az eljárás ugyan 2017-ben indul, a szerződéseket még a Demszky Gábor vezette fővárosi önkormányzat kötötte meg, a pénzügyi korrekció pedig ezek miatt jelenik meg Budapest költségvetésében.
A szerződéseket – amelyek miatt most a büntetést kiszabták –, az összeset messze 2010 előtt kötötték meg, a Demszky-érában. Sőt, a legnagyobbakat nemhogy 2010, hanem a 2006-os önkormányzati választások előtt írták alá
– hangsúlyozta Tarlós István, majd hozzátette, ezeket a szerződéseket egyáltalán nem vitték be akkor a közgyűlés elé.
„Amikor 2010-ben átvettük a város vezetését, az derült ki, hogy már 2009-ben valamennyi szerelvénynek meg kellett volna érkeznie, ehelyett összesen egy darab volt ezekből Magyarországon, és annak sem volt típusengedélye” – szögezte le a korábbi főpolgármester.
Tarlós István az Alstom-üggyel kapcsolatban felidézte, hogy a francia multinacionális vasúti gyártó vállalatra büntetőjogi megállapítást tett az OLAF, mindezt a 2010 előtt kötött szerződések miatt.
Mi megszüntettük például az Alstomnál azt a vis maior kitételt, hogy ha nincs egy szerelvénynek típusengedélye, annak az árát akkor is ki kell fizetni. Ez a kitétel azt jelentette, ha egy szerelvény örökre bennmarad a remízben, ha a város soha nem használja, akkor is fizetni kell érte. Ezt mi eltöröltük. A típusengedélyeket egyébként nem is az Orbán-, hanem a Bajnai-kormány idején tagadta meg a hatóság, tehát még azt sem lehet állítani, hogy Demszky Gáborék ellen irányult volna az engedélyek elutasítása
– árulta el. Tarlós István sérelmezte, hogy az említett cikkben „háromszor is félrevezető kontextusban használták a nevét”, miközben Demszky Gáborról csak annyit írtak, hogy az ő idejében kezdődtek el a 4-es metró munkálatai.
A Budapestet 2019-ig irányító főpolgármester hangsúlyozta, hogy az OLAF-jelentés az ő ciklusuk idejére nem tett semmilyen észrevételt a 4-es metró szerelvényeinek a beszerzésével kapcsolatban.
„Amikor mi vezettük a várost, már több mint 1200 többletkövetelés volt. Mérhetetlen kötbéreket kellett visszaalkudnunk, majdnem egy évig küzdöttünk ezekkel, de végül sikerült 36 milliárd forintot visszanyernünk a fővárosnak. Ezeket a módosításokat jóváhagyta a közgyűlés, jóváhagyta a kormány. És ez a felháborító, hogy ezekről valamiért nem emlékezik meg a cikk” – zárta szavait Tarlós István, hangsúlyozva, hogy ők nem elvesztettek, hanem visszaszereztek pénzt Budapestnek, amit annak idején az illetékes szakminisztérium is megerősített egy levélben.
A büntetésre reagálva Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója így nyilatkozott: „ A z azért nagyon nincs rendjén, hogy olyan eljárás eredményeként rójanak ki milliárdos bírságot, amelyről eddig semmiféle tájékoztatást nem kapott a városvezetés, ráadásul minden, törvényben rögzített határidő réges-régen lejárt”. Hozzátette, hogy a fővárosi városvezetés pert indít az ügyben.